Hogeschool van Amsterdam

FDMCI Learning Communities

Critical Making & Research through Design

Learning Community

Dé Learning Community waar het experiment volledig centraal staat. “Met een activistische blik stel ik overal vragen bij”, vertelt hoofddocent Loes Bogers. “Wat gebeurt er? Gebeurt dat wel eerlijk? En kan ik wat er gebeurt, verbeteren? Vanuit het maakproces gaan we vervolgens onderzoeken.”

Hoofddocent Loes Bogers door fotograaf Huib van Wersch

Loes vindt het leuk om de makende kant van onderzoek te verbinden met de hands-onmentaliteit van studenten. “Deze mentaliteit is kenmerkend voor het hoger onderwijs en voor de beroepen waar onze studenten voor worden opgeleid. De verbinding met onderzoek kan daardoor lastiger zijn.”

Met haar Learning Community wil Loes deze ruimte - tussen praktijk en onderzoek - verkleinen. Want elkaars vaardigheden en kennis heb je juist nodig om tot vernieuwende ideeën te komen. In deze multidisciplinaire aanpak vul je elkaar aan. “Je kijkt buiten je eigen discipline om en waar vind je elkaar dan?”

Nieuwe zienswijze in experimentele speelplaats

Nou, volgens Loes is dat in een experimentele speelplaats, waar het zogenoemde hacktivism kan ontstaan. Dit idee vanuit een crossdisciplinaire uitwisseling vraagt om een andere zienswijze. “Hoe zien onze materialen en tools eruit?”, vraagt Loes. “Waarom gebruiken wij ze op de manier zoals we doen? Kunnen we ze ook anders inzetten? Niets is namelijk een gegeven, niets is natuurlijk. Alles kan potentieel op een andere manier. Deze zienswijze kun je op allerlei dingen toepassen, bijvoorbeeld op de manier waarop je samenwerkt of kennis uitwisselt.”

Daarbij stel je jezelf altijd de volgende drie vragen:

  1. Who or what currently benefits?
  2. Whose interests are left out of the equation?
  3. How could it be different?

“Ik denk aan problemen die het verder onderzoeken waard zijn. Hoe zijn we op het punt gekomen waarbij dit het probleem is? En hoe kunnen we er anders naar kijken? Daarbij gaan we het probleem niet veranderen, maar wel wie we zijn.”

Werken met levende organismen in Bio Lab

Met de wens voor een eigen Bio Lab geeft Loes gestalte aan die andere zienswijze. “Het is traditie dat alles maak- en controleerbaar is, dat je alles kunt sturen zoals jij dat wilt. Die werkwijze heeft ons veel opgeleverd, maar onze omgeving uitgeput. In de context van maken en maken als onderzoek, is een Bio Lab een waardevolle toevoeging. We ontwerpen bijna altijd met dode materialen. Nu gaan we werken met levende organismen. Wij moeten onszelf aanpassen en dat levert waardevolle lessen en inzichten op. Hoe kunnen we beter samenwerken met de natuur en haar cyclus respecteren in het maakproces?”

De Critical Making & Research through Design Learning Community is geïnitieerd door de opleiding AMFI en de lectoraten Play & Civic Media , Visual Methodologies en Fashion Research & Technology

Gepubliceerd door  FDMCI Learning Communities 29 januari 2021

Loes over de waarde van een community

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien