Houd studenten langer geboeid door middel van chunking

Chunking zorgt ervoor dat je de aandacht van studenten langer vast kunt houden als docent. Flin Wessels, de nieuwe Blended Learning adviseur van FDMCI legt uit hoe je jouw les op een goede manier indeelt zodat de studenten geboeid blijven.

Vergroot de (online) aandacht van studenten

De aandacht en concentratie van studenten neem dramatisch af naarmate de ‘zendtijd’ van de docent langer duurt. Dit geldt voor klassikale lessen, maar nóg sterker online. Los van moeite met ‘aandacht bij de les houden’ treedt door het werken op een scherm ook fysieke vermoeidheid op van bijvoorbeeld de ogen (Zoom-fatigue, zie een artikel in National Geographic ). Je kunt de aandachtspanne van studenten vergroten door ‘chunking’: je les opknippen in kortere delen (max 10-20 min) afwisselend met (inter)actieve werkvormen en energizers. Gebruik de chatfunctie als je reacties van studenten wil. Zo verlaag je de drempel om te reageren.

Voorbeelden:

• Laat de studenten naar buiten kijken en nadenken over een vraag of stelling.

• Geef studenten een korte opdracht die ze opschrijven op papier en vraag een terugkoppeling (bijvoorbeeld 3 kernwoorden) via de chat.

• Laat studenten elkaar in tweetallen bellen om (tijdens een buitenwandelingetje) te discussiëren over een stelling of om een foto te maken bij een opdracht of een (reflectie)opdracht uitvoeren.

of

• Laat studenten in Breakout Rooms met elkaar discussiëren en vraag per groepje één student een klassikale terugkoppeling te geven.

Een kort filmpje (1.55) over ‘chunking’ en het effect op de aandachtspanne van studenten:

Team O&O van FMR heeft een mooie poster ontwikkeld met meer tips & tricks op het gebied van blended learning.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 14 januari 2021