FDMCI-studenten lanceren vraaghetdestudent.nl

Hoe vinden studiekiezers in deze tijd de opleiding die bij hen past? Natuurlijk zijn er online open dagen en avonden, zoals volgende week bij ons, maar op veel plekken worden zaken als proefstuderen en meelopen afgelast. En juist door zittende studenten te spreken, krijgen veel scholieren een goed beeld van een studie. FDMCI-studenten Dewi Verkooij (CMD) en Sander Jonk (HBO-ICT) haakten hierop aan en lanceerden binnen no-time het online platform vraaghetdestudent.nl. Wij spraken het creatieve koppel.

FDMCI-studenten Sander Jonk (HBO-ICT) en Dewi Verkooij (CMD)

Vraag maar raak

Het online platform vraaghetdestudent.nl is een plek waar – de naam verklapt het al – studiekiezers vragen kunnen stellen aan zittende studenten. En dat worden er steeds meer; twee dagen na livegang waren er al 250 studenten die zich hadden aangemeld. Studenten kunnen aangeven hoe zij vervolgens benaderd willen worden. Dit kan via Instagram, Facebook, e-mail of whatsapp. Dewi en Sander hopen binnenkort alle hbo- en wo-opleidingen gekoppeld te hebben aan een student. Zodra het zo ver is, willen ze via middelbare scholen de leerlingen bereiken die zich nu oriënteren op een vervolgopleiding.

In it together

Dewi en Sander zijn highschool lovers. Ze begonnen samen aan de opleiding Business IT & Management, maar na iets minder dan een jaar switchte Dewi naar CMD. Dewi: “We wilden al heel lang iets samen starten, maar konden nooit iets bedenken, tot nu! We hebben de rollen rond vraaghetdestudent.nl goed verdeeld. Ik heb het design gemaakt en houd me bezig met het verspreiden van de website. Sander is van de techniek dus hij heeft de site gebouwd. We vinden het heel leuk om dit samen te kunnen doen.”

Vrijwillige deelname

Vraaghetdestudent.nl is een mooi voorbeeld van een creatief initiatief in deze gekke coronatijd. Dewi: “Wij verdienen hier niks mee en de studenten ook niet. Wij vinden het heel fijn om nu anderen te kunnen helpen en ik denk dat de studenten die zich hebben aangemeld hier ook zo over denken.”

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 2 april 2020