CMD studenten ontdekken hun drijfveren met het Passieproject

18 apr 2023 16:45 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Niemand minder dan DJ Don Diablo verzorgde de kick-off van het Passieproject van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD). Een knallende start van de drie weken waarin studenten aan de slag gaan met hun passie. Coördinatoren Thomas Bijen en Miranda Endhoven vertellen enthousiast over dit project en de eindexpositie van 21 april. “Juist nu ze nog jong zijn, kunnen studenten hun hart echt gaan volgen.”

Don Diablo op de HvA

Eindproduct met impact

CMD-docent Thomas Bijen coördineert het Passieproject nu twee jaar. Met veel plezier, want hij kan er zowel zijn eigen creativiteit als coaching skills in kwijt. Thomas: “De bedoeling van het Passieproject is dat studenten ontdekken wat hen drijft. Ze gaan op zoek naar hun passie. Daar help ik ze graag bij. Het blijft niet alleen bij roepen, ze gaan ook echt iets maken. Iets fysieks en/of digitaals dat ook nog bijdraagt aan een betere wereld. Die sociale component maakt het extra interessant.”

Don Diablo trapt af

Om het project op een gepaste wijze in te luiden, kwam DJ Don Diablo op vrijdag 31 maart naar de Hogeschool van Amsterdam (HvA) om te vertellen over zijn liefde voor muziek en het pad dat hij bewandeld heeft. Thomas: “Don Diablo is een klinkende naam en een goed voorbeeld voor onze studenten. Al van jongs af aan wilde hij DJ worden, maar de manier waarop de muziekwereld in elkaar steekt trok hem niet. Om die reden heeft hij altijd zijn eigen keuzes gemaakt. Nu gebruikt hij bijvoorbeeld veel artificial intelligence in zijn acts. Hij kan echt opgaan in zijn passie en sluit zich het liefst op in zijn opnamestudio. Het is belangrijk om volgens hem trouw te blijven aan jezelf, te focussen op de dromen die je hebt en je nooit door iemand te laten vertellen dat je iets niet kan bereiken. Hij sloot af met: "Follow your passion, and success will follow you.”

Passie is besmettelijk

De andere gastspreker die van zijn passie zijn werk heeft gemaakt is Designer & Humane Technologist Casper Schipper, die alledaagse dingen combineert met AI. CMD-docent en coördinator Miranda Endhoven: “Casper had een mooi verhaal waarin hij benadrukte dat het goed is om naar je eigen passie te kijken, maar óók om te onderzoeken wat iemand anders kan toevoegen. Misschien wel iets dat jou uit je comfortzone haalt en daardoor juist inspireert. ‘Passie is besmettelijk’ zei hij, en daar kunnen wij ons zeker in vinden.”

Workshops in het Makerslab

Miranda heeft net de eerste bijeenkomst met de studenten achter de rug. “Het is mooi om vanaf de start van het ontwerpproces te mogen begeleiden. De komende weken gaan de studententeams aan het werk met een coach en kiezen ze workshops die passen bij hun project, zoals storytelling, animatie en spelmechanismes.” Thomas vult aan: “We werken veel in het Makerslab en maken gebruik van alle facetten die de ruimte te bieden heeft. Hierna weten de studenten de weg naar het lab beter te vinden en daar hebben ze de rest van hun opleiding profijt van.”

Puntjes op de i voor de eindexpo

In de tweede en derde sprint worden experts ingevlogen die de projecten reviewen; professionals die de studenten zelf benaderen. Met behulp van de laatste feedback, zetten de teams de puntjes op de i voor de eindexpositie. Thomas: “Tijdens vorige edities zijn er hele toffe dingen gemaakt. Een volledig fysiek uitgewerkt en doordacht bordspel met als thema ‘Corona’ bijvoorbeeld. En een documentaire over vluchtelingen uit Oekraïne. Ik ben heel erg benieuwd waar de studenten deze keer mee komen.”

Eindexpo Passieproject| 21 april

Zelf de eindproducten van het Passieproject checken? Dat kan de hele dag op vrijdag 21 april 2023 in de Medialounge op de derde etage van HvA-locatie het Theo Thijssenhuis.