CMD-student maakt speelse VR-ervaring over klimaatverandering

3 sep 2021 14:15 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

CMD-student Glenn Wustlich maakte voor zijn afstuderen een Virtual Reality-ervaring die jongeren op speelse wijze meer leert over klimaatverandering. Hij kreeg een 10 en ontving een prijs van zijn opleiding voor het beste educatieve studentenwerk. “Ik wilde iets maken waarvan ik later zou denken: dit iets tofs om na te laten.”

Glenn Wustlich (26) was zich al langer bewust van het klimaatprobleem, en probeerde daar in zijn dagelijks leven op te letten: geen plastic tasjes aannemen, minder vlees eten en, zoals hij het zegt, "überhaupt alles meer waarderen."

Hij raakte nog sterker bij het onderwerp betrokken toen hij voor PwC aan een VR-animatie werkte over de Sustainable Development Goals (SDG’s). Door zijn ontwerptalent in de strijd te gooien, kon hij ook andere mensen bij het urgente onderwerp betrekken. Dus toen Glenn op een idee voor een afstudeerproject broedde, wist hij al snel dat ook dit moest gaan over wereldproblemen, en klimaatverandering in het bijzonder.

Welbespraakte robot

Het resultaat mag er zijn: in vier maanden ontwierp Glenn The Wide World and its Pitiful Problems, een Virtual Reality-ervaring. De speler maakt kennis met de robot POTT, die op luchtige toon een gesprek aangaat over klimaatverandering. Na een intermezzo waarbij je een pinguïn door hoepels moet gooien, eindigt het spel met een quiz over wat je zelf kunt doen om klimaatverandering tegen te gaan.

Bij de klimaatpsycholoog

Glenn ging niet over één nacht ijs: hij deed vooraf onderzoek, en heeft onder meer gesproken met een klimaatpsycholoog. “Die gaf mij een belangrijk inzicht mee: caring, not scaring”, zegt Glenn. “Als mensen een ramp- of doemscenario op zich afkrijgen, dan zijn ze geneigd niet te luisteren; ze willen het niet weten. Het helpt als je de boodschap positief en luchtig brengt. Idee van deze VR-ervaring is ook dat je met kleine stapjes zelf kunt bijdragen aan de oplossing.”

De doelgroep heeft hij bewust breed gekozen: Glenn heeft zich vooral gericht op mensen die wel enigszins voor het onderwerp openstaan, maar het hoe, wat en waarom niet echt weten.

Prijsuitreiking

Voor zijn project won Glenn net voor de zomer een Golden Dot Award van de opleiding Communication and Multimedia Design, uit handen van vier juryleden van creatieve agencies. “Ik was superzenuwachtig, en wilde liever het product zelf laten spreken. Maar uiteindelijk was het heel gaaf dat ik deze erkenning kreeg. Eerder was ik zo druk met freelancewerk ernaast, dat docenten zich weleens afvroegen: gaat het nog goedkomen met Glenn?” Dat blijkt: hij kreeg een 10 van zijn beoordelaars, en de jury prees zijn technisch hoge niveau.

Drukke combi

Het is dan ook nogal een klus geweest, eigenlijk monnikenwerk: Glenn tekende en ontwierp eerst alles, en heeft vervolgens 3D-modellen ontworpen en de interactie geprogrammeerd; een tijdrovende uitdaging, want ontwerpen in Virtual Reality is heel anders dan ‘normaal’ ontwerpen. Daarnaast heeft hij zelf de voice-over geregeld en het geluid immersief gemaakt.

Opleiding CMD

Dat is ook wat hem het meest aanspreekt aan de opleiding Communication and Multimedia Design: de combinatie van zowel creatief ontwerp als techniek en programmeren. “Het toffe van deze studie was dat je het allemaal leert: design, én onderzoek en programmeren. Ik kon alles van mezelf erin stoppen.”

Als de mogelijkheid zich voordoet, dan wil Glenn graag de VR-ervaring verder ontwikkelen en uitbouwen, bijvoorbeeld in samenwerking met een school of museum.