Stem jouw favoriete idee naar de finale van de AMSIA

Amsterdamse innovatieprijs van 10.000 euro wordt uitgereikt in NEMO

30 sep 2021 16:15 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Drie kandidaten van de HvA-faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie zijn in de race voor de finale van de Amsterdam Science & Innovation Award. Desi Bootsman, alumna Creative Business, doet mee met Mazehunter, een app die zij ontwikkelde voor kinderen met dyslexie; CMD-alumnus Joop Akerboom dingt mee met zijn innovatie Scrollbook, en CMD-docent Yuri Westplat is in de running met Prapla, de app Praatje-Plaatje, die hij ontwikkelde voor kinderen op de voorschool.

De Amsterdam Science & Innovation Award is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan het meest innovatieve project van de Amsterdamse kennisinstellingen (HvA, UvA, VU, Amsterdam UMC). Tijdens de finale op 9 november in NEMO valt 10.000 euro te verdienen in drie categorieën: Samenleving, Gezondheid, en Milieu & Klimaat. De kandidaten vanuit FDMCI doen alle drie mee in de categorie Samenleving.

Stem hieronder op je favoriete kandidaat, want naast de jury bepaalt het publiek wie straks in de finale staat!

Desi ontwikkelde een game voor kinderen met dyslexie

Desi Bootsman, alumna Creative Business (CB) heeft effectieve therapie bij dyslexie vertaald in een aantrekkelijke game voor kinderen: Mazehunter. Bij kinderen met dyslexie verloopt de samenwerking tussen de twee hersenhelften anders dan gebruikelijk, waardoor zij informatie anders verwerken en moeilijker leren. Daardoor ontwikkelen deze kinderen vaak faalangst. Gelukkig kan de wisselwerking tussen de hersenhelften gestimuleerd worden met oefeningen in hand-oog-coördinatie en fijne motoriek. Mazehunter laat kinderen hiermee oefenen in een verslavend echte gameomgeving.

Joop bedacht en ontwierp Scrollbook, 'de trailer van een boek'

Joop Akerboom, alumnus Communication en Multimedia Design (CMD) is genomineerd met zijn project Scrollbook. Deze innovatie is bedoeld om het leesplezier onder jongeren te vergroten en hen weer enthousiast te maken voor boeken. Scrollbook bestaat uit korte, digitale fragmenten die zijn vormgegeven in de stijl van een boek, bijvoorbeeld Lord of the Rings, compleet met typografie en illustraties, zodat jongeren nieuwsgierig worden gemaakt om verder te lezen. De letters lichten op in het tempo van de lezer.

Yuri maakte een spraakapp voor kinderen op de voorschool

Yuri Westplat, docent-onderzoeker bij CMD, is geselecteerd met Prapla, oftewel Praatje-Plaatje, een app met spraaktechnologie, bedoeld voor kinderen op de voorschool. Veel kleuters starten op school namelijk met een taalachterstand. Prapla stimuleert kinderen om te oefenen met hun uitspraak en zo hun woordenschat te vergroten: zij krijgen verschillende plaatjes te zien en de app reageert op hun uitspraak. Westplat heeft onlangs subsidie voor dit project gekregen vanuit het HvA Impactfonds.

Meer over AMSIA en de prefinalisten

Rond 12 oktober wordt bekendgemaakt wie vanuit de Amsterdamse universiteiten en hogescholen doorgaan naar de finale. Vanuit de HvA zijn in totaal zes pre-finalisten in de race. Je vindt een overzicht van alle pre-finalisten die meedoen hier.

Bekijk hieronder de video's van de drie HvA-kandidaten van FDMCI.

Bekijk de video van Desi Bootsman

Bekijk de video van Joop Akerboom