Helpt een digitale kopie paralympisch sporters straks aan goud?

25 aug 2021 20:35 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Kan inzicht in eigen data paralympisch sporters helpen om in balans te blijven? De Digital Society School van de HvA heeft zich hierover gebogen. Zij begonnen met het idee om een ‘digital twin’ te ontwikkelen (een digitale kopie) van topsporter Larissa Klaassen, die vannacht goud heeft gewonnen op de Paralympische Spelen in Tokio.

Een digital twin is een digitale kopie van bijvoorbeeld een persoon of object, waarmee je kun experimenteren en nieuwe inzichten kunt opdoen. Zo’n kopie bevat allerlei cruciale data; denk aan lichamelijke functies, van hartslag tot slaap en calorieverbruik, maar ook gedrag, waardoor een virtuele afspiegeling van een persoon (of object) wordt gecreëerd.

Dennis van Vlaanderen, manager Topsport Academie Amsterdam, vroeg zich af of deze nieuwe toepassing interessant kan zijn voor paralympisch sporters, en legde deze opdracht neer bij trainees van de Digital Society School (HvA).

Van Vlaanderen: “Paralympisch studenten moeten continu balanceren tussen sport, privé en studie. We hebben apps die je hartslag meten, Strava dat snelheid meet, maar nog niets dat monitort hoe je je voelt. Het zou daarom mooi zijn als een digital twin een virtuele kopie van je totale persoon wordt.”

Larissa Klaassen als rolmodel

De trainees van de Digital Society herkenden dat er allerlei data over ons fysiek functioneren voorhanden is, maar nog weinig wordt stilgestaan bij emoties. Dat contrast is extra groot voor (paralympisch) topsporters, die onder grote druk staan.

Bij het ontwikkelen van een digital twin namen zij daarom Larissa Klaasssen (alumna HBO ICT) als rolmodel. Larissa Klaassen doet aan paralympisch wielrennen en heeft een visuele beperking (zij ziet alleen licht en donker). Zij racet op het hoogste niveau, en heeft vannacht zelfs goud gewonnen op de Paralympische Spelen in Tokio, samen met Imke Brommer (student JCU, HvA).

Larissa hielp de trainees bij de opstart van het project. Omdat haar focus daarna op de Paralympische Spelen lag in Tokio, werkten de trainees vervolgens samen met een aantal studenten met een functiebeperking, om het prototype verder af te maken.

Prototype is af

Het resultaat van de opdracht is het prototype Self , een app die allerlei persoonlijke data, combineert met het idee dat iemand zo beter in balans kan blijven. De app bevat zowel data van fysiek functioneren (waaronder slaapcyclus), die verzameld worden vanuit wearables, als inzichten in emoties en persoonlijke grenzen (via een dagboekfunctie). De app maakt verbanden duidelijk tussen die persoonlijke aspecten en sportprestaties, en andersom. Zo genereert Self een complete digital twin van een (paralympisch) sporter.

Trailer van Digital Twin 'Data Driven Athlete'

Moet werkbaar zijn voor paralympiërs

De toepassing moet ook voor Larissa goed te bedienen zijn; want apps en video’s zijn in veel gevallen niet geschikt voor mensen met een visuele beperking. Daar hebben studenten dan ook rekening mee gehouden bij het ontwerp. Zo testten bijvoorbeeld vooraf hoe smartphones (via toegankelijkheidsfuncties) de info omzetten in geluid en gesproken tekst. “Als het werkbaar is voor Larissa, is het werkbaar voor bijna de hele wereld,” aldus Van Vlaanderen.

Revolutionaire app

Na de Paralympische Spelen gaat een nieuw team van de Digital Society School de app verder ontwikkelen, samen met Van Vlaanderen. Ook andere doelgroepen kunnen namelijk baat hebben bij zo’n ‘revolutionaire app’, denkt Van Vlaanderen: “Bijvoorbeeld studenten die mantelzorgen: ook zij proberen in balans te blijven, en kunnen goed inzicht gebruiken in het verband tussen fysieke en mentale belasting, en emoties.”

Bekijk hier het prototype van Self

Bekijk hier de trailer

Betrokken trainees en docent-onderzoekers van de Digital Society School

• Trainees: Alexander Bernevega, Elisa Cocchi, Markéta Davidová en Valentina Marino