Hogeschool van Amsterdam

Werken aan het individuele product van project Storytelling

Blog #4

18 mei 2018 10:55 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

In dit blog vertellen vier studenten uit het propedeusejaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie over het project Storytelling. Merel Onrust, Simon de Vries, Femke Post en Sifra Kruijswijk, tevens studentenredacteuren van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam, delen hun ervaringen tijdens het project.

Lees meer in blog #1

Lees meer in blog #2

Lees meer in blog #3

Lees meer in blog #5

Lees meer in blog #6

Merel Onrust

“Deze week begonnen we aan het individuele product. Ik heb ervoor gekozen om een magazine te maken. Ik begon met het verzamelen van tijdschriften die dezelfde doelgroep hebben. Ik heb gekeken naar de manier waarop zij de cover, inhoud en artikelpagina’s vullen. Hierdoor probeerde ik uit te vinden hoe mijn magazine de doelgroep het best kan aanspreken: veel dikgedrukte titels, grote afbeeldingen, veel kopjes of juist niets van dit alles. Het was interessant om me daar helemaal in te verdiepen.

Merel Onrust

Daarnaast heb ik een enquête gehouden onder de doelgroep, zodat ik mijn magazine nog meer kan optimaliseren. Samen met de andere studenten uit mijn klas die een magazine gaan maken, zijn we gaan brainstormen: hoe sluit ons magazine aan op de opdrachtgever en doelgroep, en past het bij de story? Dit was een leuk proces waarin we veel van elkaar hebben geleerd. Donderdag heb ik mijn resultaten gepresenteerd, zodat ik feedback kon krijgen van de klas. Project Storytelling is in een nieuwe fase beland waarin het meer op jezelf aankomt, maar je alsnog veel moet brainstormen met groeps- en klasgenoten. Tot nu toe ben ik heel enthousiast en zie ik ernaar uit om mijn magazine daadwerkelijk te gaan maken.”

Simon de Vries

“Helaas vorige week niet een blog kunnen aanleveren, maar dat kwam omdat ik druk bezig was met het project. Het groepsproduct is nu ingeleverd. Dit ging niet zonder de nodige paniek.

Vlak voor de meivakantie hebben we een gesprek met onze coach. We moeten nog ongeveer de helft van ons groepsproduct maken. Ze waarschuwt ons: “Ga aan het begin van de vakantie direct aan de slag.” De vakantie komt en gaat, en maandag stuurt iemand uit mijn projectgroep een bericht dat we morgen moeten presenteren. Hoe lossen we dit nog op?

Simon de Vries

We delen de werkkracht op. Minimaal één persoon blijft te allen tijde aan het groepsproduct werken. We hebben zelfs een nachtdienst. Het is even afzien, maar op het eind lukt het ons voor de presentatie alles af te hebben. De zesjescultuur is sterk in deze projectgroep aanwezig, maar nu is het tijd de vijfjes van de ‘vijf-punt-halfjes’ te scheiden. We gaan ieder individueel door met het maken van een mediaproduct dat aansluit op ons groepsproduct. Zelf ga ik een tijdschrift maken. Zal het mij lukken?”

Femke Post

“Met het oh zo vermoeiende geluid van mijn wekker, begonnen voor ons de lessen weer. Vandaag was het tijd voor de presentaties. Na afloop mochten alle groepen feedback aan elkaar geven op de zogeheten geeltjes (lees: post-its) en gaf onze coach ook nog zijn laatste tips aan ons. Met deze presentatie achter de rug is het enkel nog zaak om verbeteringen door te voeren en daarmee ons groepsproduct af te ronden.

Femke Post

Vooral de middelenmix moest in onze groep nog even besproken worden. Dit is de verdeling van de verschillende individuele middelen, die we in de aankomende weken uitwerken. Er bleek bij ons veel animo te zijn voor bijvoorbeeld de poster of de folder, die maar één keer gemaakt mochten worden. Aan mij is het de taak om de video voor onze groep te maken. Ik kijk uit naar het beeldend uitwerken van onze story. Wel besefte ik me opnieuw dat er nog enige tijdsdruk is.

Op woensdag was onze deadline, die we gelukkig ruimschoots gehaald hebben. Dit betekende voor ons weer een lang weekend waarin ik zelfs nog een tripje naar de Ardennen maakte. Zo wacht je weken op de vakantie en zo heb je opeens veel vrije dagen achter elkaar.”

Sifra Kruijswijk

“Afgelopen week was ik megadruk bezig voor project Storytelling. We zijn begonnen aan de laatste fase: de implementation-fase. Dit houdt in dat iedereen uit het project een individueel product gaat maken, maar we worden wel beoordeeld op samenhang. Ik heb gekozen om een website te maken voor het International Office, omdat ik gelijk een idee had over hoe ik de huidige site wil aanpassen. Verder wordt er een video voor Instagram gemaakt, evenals een folder, poster, offline magazine, activatieplan, socialmediaplan én een evenementplan. Dit leveren wij samen aan als een pakket dat het International Office kan gaan inzetten (indien we winnen).

Sifra Kruijswijk

Dinsdag

Met mijn projectgroep dook ik in de huidige ontwerpcriteria van het International Office. Wat voor kleuren gebruiken zij? Hoe is de stijl? Ook ging ik samen met studenten van andere projectgroepen bespreken waar een goede website aan moet voldoen. Al deze bevindingen heb ik in mijn implementation-presentatie gezet.

Woensdag

Vandaag hadden we een coachgesprek. Iedereen vertelde over zijn/haar ideeën voor het individuele product. Ik was nog niet heel ver, maar had wel een aantal duidelijke ideeën. Gelukkig zijn een paar leden van mijn groep dol op feedback en hielpen zij mij een beetje verder. Die dag ben ik ook aan de slag gegaan met schetsen, waardoor mijn ideeën nog duidelijker werden. De volgende stap is dat ik het in het programma Adobe Muse ga zetten, maar ik moet weer even uitvogelen hoe dit precies werkt (het eerste blok is alweer lang geleden).

Donderdag

De laatste bijeenkomst van deze week voor het project. Drie dagen achter elkaar is toch wel fijn, omdat je er dan lekker in zit. Tenminste, dat vind ik, sommigen vinden het heftig (aanstellers ;)). Vandaag was er ruimte om vragen te stellen aan onze coach. Aangezien ik niet veel vragen had, ging ik alvast wat schrijven voor dit blog (ook nuttig, toch?). Zoals ik al schreef, moet ik de gemaakte schetsen nu in Muse gaan zetten. Daarna kan ik mij bezighouden met pretesten. Hoe dat gaat, lees je volgende week!”