Hogeschool van Amsterdam

Het intensieve begin van project Storytelling

Blog #1

25 apr 2018 11:27 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

In dit blog vertellen vier studenten uit het propedeusejaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie over het project Storytelling. Merel Onrust, Simon de Vries, Femke Post en Sifra Kruijswijk, tevens studentenredacteuren van de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam, delen hun ervaringen tijdens het project.

Lees meer in blog #2

Lees meer in blog #3

Lees meer in blog #4

Lees meer in blog #5

Lees meer in blog #6

Merel Onrust

“Vorige week begonnen wij aan het project Storytelling. In dit project krijgt elke klas een eigen opdrachtgever waarvoor je een groepsproduct maakt - bestaande uit een story- en middelenmix - en een individueel media- of communicatieproduct zoals een website, video of evenementenplan. Voor dit project werden de klassen uit elkaar gehaald en gemixt met studenten van de opleiding Communicatie. Door het intensieve programma waar gelijk mee werd gestart, leer je de nieuwe klasgenoten in korte tijd heel goed kennen.

Merel Onrust

We begonnen met een kick-off in de Amsterdamse bioscoop Tuschinski. Hier werd ons meteen duidelijk dat het project heel anders in elkaar zit dan de voorgaande projecten. In projecten voor 3FM, LINDAnieuws en het Wereld Natuur Fonds vonden de meeste activiteiten plaats in een projectweek. Bij het project Storytelling is deze constructie volledig omgegooid. We begonnen namelijk gelijk met twee intensieve bootcampdagen waarin we de doelgroep en de opdrachtgever hebben leren kennen.

Mijn klas kreeg de opdrachtgever Young Talent Factory: een bedrijf dat studenten aan een baan helpt. Zo krijgen studenten hulp bij het opstellen van een goed CV, het voeren van sollicitatiegesprekken en het vinden van een droombaan. We kwamen er al snel achter dat veel studenten Young Talent Factory niet kennen. Daarom gaan wij ervoor zorgen dat het bedrijf meer naamsbekendheid krijgt. We hebben een story bedacht waar we onze producten op kunnen baseren. Deze week gaan we ons verhaal aan Young Talent Factory voorleggen.”

Simon de Vries

“Een nieuw blok, een nieuwe klas en een nieuw project. Bij het project Storytelling moeten we door middel van een verhaal een ‘probleem’ van de opdrachtgever oplossen. Mijn klas heeft NetWERKpro als opdrachtgever: een organisatie die een autonome toekomst creëert voor vrouwen door het bouwen van een eigen professioneel netwerk. NetWERKpro koppelt mentoren (werkende vrouwen met een groot netwerk) aan werkzoekende vrouwen, om hen te helpen met het vinden van werk. Aan ons de taak om via storytelling een verhaal te bedenken waarmee NetWERKpro nieuwe mentoren kan werven.

Simon de Vries

Bootcampdag 1

Maandag is de introductie in theater Tuschinski. Ik verslaap mij echter dus kan hier niet veel over zeggen. Dinsdag is de eerste zogeheten bootcampdag. Binnen één dag moeten we onderzoek doen naar de doelgroep, opdrachtgever en zijn concurrenten. Mijn projectgroep heeft opstartproblemen en aan het eind van de dag valt onze presentatie in het niet vergeleken met andere groepen.

Bootcampdag 2

Donderdag is bootcampdag twee. De grootste vijand vandaag is het weer. De strakblauwe lucht en zoete geur van alcoholische dranken zijn een te grote verleiding voor mijn projectgroep. Niemand lijkt zin te hebben ons achterstallige onderzoek in te halen. Als gevolg hiervan lukt het ons niet om een sterk eerste verhaal te bedenken voor onze opdracht.

Eindstand na de eerste week:

  • nodig: een wekker
  • mooi weer: check
  • prestaties Geel12A: nul”

Femke Post

“Met zenuwen die gelijk stonden aan de eerste schooldag van dit jaar, begonnen alle propedeusestudenten van de opleidingen Media, Informatie en Communicatie, en Communicatie vorige week in een andere klas aan het laatste project. De ingeroosterde bootcampdagen leverden nogal wat vragen op: we zouden toch niet echt gaan sporten? In werkelijkheid betekende de bootcamp het ontmoeten van onze opdrachtgever en het uitwerken van onze eerste ideeën.

Femke Post

Paars 106, mijn groep, kreeg te horen dat we stories mogen ontwikkelen voor de universiteitsbibliotheek van de Vrije Universiteit. Door een uitgebreide briefing maakten we kennis met de bibliotheek als merk, het probleem waar zij mee te maken heeft en de idealen die zij na wil streven. Om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, sloten we de eerste bootcampdag af met klassikale presentaties. Zo kon ieder projectgroepje zijn bevindingen met de rest delen en hielpen we elkaar een stapje verder.

De tweede bootcampdag ging over het opzetten van de eerste verhalen, die we deze week presenteren bij onze opdrachtgever. Van de ingeroosterde ‘excursietijd’, om onze doelgroep te onderzoeken, maakten we in elk geval goed gebruik. Met het heerlijke weer konden we ook wel buiten in het zonnetje over onze ideeën sparren.”

Sifra Kruijswijk

“Tijdens de kick-off kregen we uitleg over de krachtige werking van storytelling en kregen we een aantal voorbeelden te zien. Dit was fijn en ik kreeg meteen inspiratie om aan de slag te gaan. De grote vraag op dat moment was: ‘Voor wie maken we een verhaal?’

Sifra Kruijswijk

Bootcampdag 1

Samen met mijn nieuwe projectgroep gaan we een verhaal maken voor onze opdrachtgever: het International Office van CO-MIC (Communicatie en Media, Informatie en Communicatie). Daar helpen ze studenten van beide opleidingen die stage gaan lopen of een minor gaan volgen in het buitenland. Wij richten ons op de tweede- en derdejaarsstudenten die een minor gaan volgen. Het doel is om zoveel mogelijk studenten van deze doelgroep enthousiast te maken voor een minor in het buitenland, met behulp van het International Office. We zijn met de doelgroep in gesprek gegaan en hebben nog meer research gedaan naar de organisatie, haar concurrenten en de trends in het vakgebied van dit moment.

Bootcampdag 2

De eerste story’s werden geschreven. Ons beste idee, tot nu toe, gaat over een luie student die een druk leven heeft en weinig geld. Hij heeft geen zin om veel moeite te doen en zoekt dus niet naar informatie om in het buitenland een minor te volgen. Tijden het studeren valt hij in slaap. Hij droomt dat hij aan het studeren is onder een palmboom bij het strand. Hij wordt wakker, doet zijn laptop open en ziet het International Office verschijnen. Hij leest de voordelen, gaat naar hen toe voor advies en voordat hij het weet, zit hij met een laptop onder een palmboom. Dromen worden werkelijkheid. Wie wil dit nou niet?”