Hogeschool van Amsterdam

“De open blik van studenten is heel inspirerend”

Key partner ANWB is enthousiast over de samenwerking

13 nov 2017 10:56 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Hoe kunnen we de navigatie op de website van de ANWB herstructureren en gebruiksvriendelijker maken? Met die briefing van de Nederlandse organisatie voor verkeer en toerisme werden vier studenten van de internationale master Digital Design aan het werk gezet. “Binnen de ANWB zijn we ook met dit vraagstuk bezig. Het is inspirerend om te zien waar de studenten mee komen”, vertelt Frank de Wit.

De Manager Customer & User Experience van de ANWB, die als key partner aan de master verbonden is, vindt de intensieve samenwerking met de studenten heel waardevol. “Ze kwamen wekelijks naar Den Haag om met ons de voortgang van het project te bespreken en om input te vragen. Dat hoort echt bij design thinking, waar de studenten zich mee bezighouden. Het is daarnaast mooi om te zien hoe zij hun methodes en theorieën toepassen op de praktijk. Daar hebben wij in het bedrijfsleven niet altijd de tijd voor.”

Iris wijst de weg

De studenten, ieder met een andere achtergrond en nationaliteit, namen de hele navigatie op de website op de schop en ontwikkelden een interactieve manier van communiceren. Zij bedachten een heel andere rol voor Iris, een roodharig poppetje dat de huidige digitale assistent is voor servicevragen. De studenten lieten haar evolueren: in hun plan loodst ze de bezoeker aan de hand van vragen door de website, om bijvoorbeeld bij zijn favoriete vakantiebestemming uit te komen.

Nieuwe rol voor Iris

Een uitstekend idee, vindt Frank. “Ze hebben de bestaande assistent een veel prominentere rol gegeven en veel slimmer gemaakt. We willen de studenten uitnodigen om hun werk bij ons te komen presenteren. We zullen hun plan niet direct implementeren, maar wel gebruiken om ons eigen project te voeden.”

Bestaand imago

Frank is bovendien te spreken over de input van de internationale studenten, die over het algemeen niet bekend waren met het Nederlandse merk. “Ze dachten dat we voornamelijk een pechhulporganisatie zijn. Iets waar we vaker mee worden geconfronteerd, maar we bieden meer diensten aan.” De internationale studenten hebben grondig research gedaan: hoe ziet de markt eruit, welke ideeën bestaan er al en hoe moet de ANWB zich profileren? “Daar is een waardevol ontwerp uit ontstaan”, aldus Frank.

“Het was ontzettend leuk om met de studenten mee te kijken. We zijn als ANWB een innovatieve ploeg en kunnen van hen leren: hoe je binnen korte tijd een vernieuwend concept kunt neerzetten.”