Hogeschool van Amsterdam

#3: HvA-studenten worden storytellers voor ondernemers

Communicatiestudent Bryan doet wekelijks verslag van het project ‘Storytelling’. Vandaag deel drie.

14 jun 2017 10:41 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Tijdens de introductie van opdrachtgever Rick van Chick on a Stick (het rijmt ook nog), vertelde hij niet tevreden te zijn met de website. Deze was door hemzelf “even snel” in elkaar gezet.

Toch nog best knap gedaan voor “even snel” moet ik zeggen, check ‘m hier: www.chickonastick.com.

Elk lid van ons projectteam gaat aan de slag met een zelf gekozen middel voor de opdrachtgever. Ik heb besloten de stoute schoenen aan te trekken en als eindproduct een volledig nieuw ontworpen website aan te leveren. Ik heb weleens een website gemaakt en onderhoud regelmatig mijn eigen website, maar ik bevind me bij het ontwerpen van websites wel buiten mijn comfortzone. Leuk dus!

Hamburgers voor chicks

Wat kenmerkt een goede website? Allereerst een technisch aspect. De website moet op alle apparaten goed werken. Als een website niet goed werkt wanneer de consument het gebruikt wordt er doorgaans afgehaakt. Dat is zonde. Een goede desktop en mobiele site is dan ook essentieel. Veel websites maken gebruik van dezelfde principes zoals hamburger-menu’s en sliders. Omdat zulke elementen vaak worden toegepast werkt het “logisch”. Dit komt het gebruiksgemak ten goede. Het valt alleen nog even te bezien of we wel hamburgers willen op een site over Chicks…

Screenshot van het plan voor de website

Opvallend aan de huidige website van Chick on a Stick is de illustratieve huisstijl die doet denken aan retro 50’s America. Een bijzonder grote banner neemt ongeveer 25 procent van het scherm in beslag. Dat is zonde. De mobiele site scrolt niet lekker en de informatie is niet op relevantie geselecteerd. Een uitnodigend of verrassend element mist bij de eerste oogopslag. Kansen genoeg dus, zou je zeggen.

De tone of voice is uitdagend en uitnodigend. Uit een van onze meetings is gebleken dat de eigenaren van Chick on a Stick, Rick en Nisha, geen moeite hebben met humor en zelfspot op de site. “Graag zelfs! Want dat is een van onze unieke waarden.” –Aldus Nisha als feedback op het gepresenteerde onderzoek afgelopen week.

Volgende week, op 22 en 23 juni, presenteren alle groepen hun plannen aan de ondernemers tijdens de eindexpositie. Dat belooft een bonte verzameling aan stories te worden. Stay tuned…

Lees ook de column van vorige week en de week daarvoor.

Door: Bryan Suiker