Hogeschool van Amsterdam

#2: HvA-studenten worden 'storytellers' voor ondernemers

Communicatiestudent Bryan doet wekelijks verslag van het project ‘Storytelling’. Vandaag deel twee.

9 jun 2017 15:09 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Vorige week vertelde ik dat ik samen met álle propedeusestudenten van MIC en CO aan de slag ben gegaan voor 26 ondernemers in Amsterdam. Mijn team gaat gedurende vier weken “storytellen” voor Chick on a Stick. We zijn voor onze opdrachtgever op zoek naar het achterliggende verhaal van de foodtruck waarin colakip gemaakt, gebakken en verkocht wordt. Hoe is het ontstaan? En hoe gieten we dat in een goed verhaal? Met als uiteindelijke doel nog meer chicks on sticks verkopen.

‘Wat de boer niet kent…’

Hoe maak je consumenten bekend met iets onbekends? Uit ons onderzoek op locatie, een foodfestival, bleek dat veruit de meeste mensen nog nooit colakip gegeten hebben, laat staan dat ze het kennen of ervan gehoord hebben. Het is dus nog best wel een vreemd product.

Maar wat zorgt er dan voor dat mensen het toch proberen? Bij Chick on a Stick heeft de consument zelf de touwtjes in handen, kwamen we achter. Bij ieder gerecht wat je bestelt heb je namelijk de keuze uit verschillende sauzen. Die keuze en het idee om invloed uit te kunnen oefenen op hun aankoop, vinden mensen prettig, blijkt uit ons veldonderzoek.  

Kiezen tussen Sweet of Spicy

Tijdens een van onze brainstormsessies kwam het begrip ‘keuze’ verder naar voren. We hebben besloten om ervoor zorgen dat de consumenten weten dat ze een keuze hebben wanneer ze bij de foodtruck iets bestellen. En dat idee trekken we helemaal door, ook naar storytelling.

Dit heeft geleid tot het concept ‘Sweet or Spicy’: letterlijk de keuze voor één van de sauzen, figuurlijk een keuze voor de zoete American dream of de pikante Rockchick. In ieder verhaal dat we voor Chick on a Stick bedenken, komen deze twee invalshoeken terug.

Opdrachtgevers Rick en Nisha zijn enthousiast en moedigen ons aan om het nog ietsje pikanter te maken dan het al is… Het pikante vervolg lees je volgende week!

In deze video kun je onze conceptpresentatie bekijken:

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Lees ook column #1 van 31 mei 2017

Door: Bryan Suiker