Hogeschool van Amsterdam

HBO-ICT’ers presenteren eigen games in speed talks

15 feb 2017 16:42 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Een eigen game ontwikkelen: voor sommigen is dit alleen een droom, maar zeven studententeams van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben dit waargemaakt. Op woensdag 8 februari presenteerden zij hun mobile games als afsluiting van het themasemester Game Design (HBO-ICT) tijdens The Gamedev Speed Talk in het Theo Thijssenhuis.

Student Tom Klootwijk vertelt het in zijn presentatie over de stelling ‘To Google or not to Google’. Samen met zijn team heeft hij de game Flubber the Blubber gemaakt. Klootwijk kreeg de taak om een pijl te programmeren die aangeeft welke kant de speler op moet. Uiteindelijk werkte hij zes uur aan een code voor deze pijl, terwijl een zoektocht op Google hem binnen twee minuten een kant-en-klare code opleverde. Toch vindt Klootwijk die zes uur geen verspilde tijd. Volgens hem zijn oplossingen makkelijk te vinden via Google, maar er komt een dag dat Google geen oplossing heeft voor jouw probleem. Daarom vindt hij dat je beter tijd kun besteden aan het leren van eigen codes schrijven.

Ontwerpen zonder artiest

Hoe ontwerp je de kunst voor in een game als je geen artiest hebt? Dit probleem hadden Wolff Verhaart en zijn team tijdens het ontwikkelen van hun game Tanoki Tiles. Het team vond een oplossing door naar de Assetstore te gaan: een site waarop je assets - oftewel beelden, geluiden en andere toevoegingen voor een game – kunt downloaden, Om hun stijl te kunnen bepalen keek het team naar welke games hun doelgroep leuk vindt. Met de stijlkenmerken van deze spellen zijn ze opzoek gegaan naar assets die het beste bij hun game passen. Volgens Wolff geeft de uiteindelijke stijl die ze hebben gekozen hun visie goed weer.

De Gouden Download

Docenten Matthijs Dierckx en Alexander Mulder organiseerden het evenement. Zeven studenten mochten de mobile games en andere bevindingen van hun teams presenteren aan een publiek van professionals, studenten en andere geïnteresseerden. De avond ging niet alleen om de eindproducten, maar ook om wat de studenten hebben geleerd tijdens het ontwikkelingsproces. Dierckx bedacht ‘De Gouden Download’ – een prijs voor het spel dat de meest downloads krijgt. Alle studenten mogen hun games in de App Store zetten. De winnaar wordt op een later moment bekendgemaakt.

Naast de studenten waren er ook zes professionals uit de gamewereld aanwezig. Zij gaven een speed talk over waar zij tegen aan liepen toen zij bezig waren met het ontwikkelen van hun games. Daarnaast konden studenten bij de professionals terecht met vragen over uitgevers, communicatie in een team en hoe je een game aanpast voor een nieuw platform.

Door: Kaylee Heijnis