Hogeschool van Amsterdam

Storytelling gebaat bij slim woordgebruik

Hoe een persoonlijk verhaal grote verandering in gang kan zetten

23 jan 2017 10:02 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Met storytelling verandering doorvoeren, dat is waar het verandercongres 2017 over ging. Op donderdag 19 januari organiseerden communicatiestudenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in het Benno Premselahuis het verandercongres.

Monica Wigman opent het congres met de vraag ‘hoe pak je storytelling creatief aan?’. Wigman is expert op het gebied van interne communicatie bij verandering. Ze helpt overheidsinstellingen met het doorvoeren van veranderingen. Volgens Wigman is het essentieel de kernboodschap duidelijk over te brengen. 'Dit doe je door niet alleen te vertellen wat moet veranderen, zegt Wigman 'maar ook waarom je verandering wil.'

 

Persoonlijke verhalen

De tweede spreker is Annet Scheringa. Scheringa is expert in business storytelling. Ze begint rond het jaar 2000 haar onderzoek naar storytelling. Door gebrek aan informatie in Nederland wijkt ze uit naar Engeland en Frankrijk. Ze ontdekt echter een probleem: hoeveel ze ook bijleert, haar grote verhalen kunnen geen grote veranderingen teweeg brengen.

Tijdelijk is ze radeloos, maar dan ontdekt ze al die tijd al de kracht van storytelling te bezitten: 'Het zijn niet grote, maar persoonlijke verhalen die ons raken. Met persoonlijke verhalen kunnen we ons identificeren en daardoor meer geroepen voelen tot actie. Pas als een verhaal een tijd, plaats, hoofdpersoon, gebeurtenis, worsteling, wending en mede- en tegenstanders heeft, kan het verschil maken.’  

Taalgebruik

Sarah Gagestein is taalstrateeg en framingspecialist. Ze is een echte verhalendirigent. Haar lezing is een symfonie van tips en voorbeelden. Een van de belangrijkste tips is dat een goed georkestreerd metafoor de mening van de lezer kan sturen. Zo kunnen mensen die een tekst lezen over criminaliteit, waarin een crimineel met een wild dier wordt vergeleken, veel harder zijn in hun mening over de aanpak van misdadigers, dan mensen die dezelfde tekst lezen, maar waarin criminaliteit wordt vergeleken met een virus.

Ook helpen samenvoegingen, het schrappen van ontkenningen en ‘dure’ woorden bij het vertellen van je verhaal. Een juiste dosering van duur of slim woordgebruik is een wezenlijk onderdeel van storytelling. 'Zo weet Obama bijvoorbeeld muziek te maken van zijn speeches door slim woordgebruik,' zegt Gagestein.

Prijsuitreiking

Aan het eind van het congres vindt de uitreiking plaats voor de beste verandercasus. Drie bedrijven pitchen over hoe ze intern verandering teweeg hebben gebracht. De winnaar van het Gouden Gewei is schoonmaakbedrijf Asito. Asito heeft werknemers weer trots gemaakt op hun werk, door het verhaal van Moena te vertellen. Een persoonlijk verhaal. ‘Het ging bij Asito om de tevredenheid van mensen en niet om iets als meer winst,' aldus Scheringa.

Door studentredacteur Simon de Vries