Hogeschool van Amsterdam

Nieuwe master voor ondernemende fashionstudenten van start

6 sep 2016 09:34 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Van Brazilië tot Korea en van India tot Italië: de allereerste studenten die beginnen aan de splinternieuwe master Fashion Enterprise Creation komen uit alle windstreken. Geleyn Meijer (decaan FDMCI) heette maandag 5 september de 15 ondernemers in spé van harte welkom aan de Hogeschool van Amsterdam: 'It’s a fantastic step you made, and we are proud to have you here.'

Afgelopen vrijdag hebben de studenten al kennisgemaakt met Amsterdam Fashion Institute, de HvA en met elkaar. Ze werken de komende twee jaar aan hun businessplan en de uitvoering daarvan. Hun werkplek is StudioHvA, een creatieve 'hub' die volop ruimte biedt voor kennisdeling en interactie. De studenten van Fashion Enterprise Creation zijn de eerste fulltime masterstudenten van de HvA.

De businessplannen lopen uiteen van nanotechnologie geïntegreerd in stoffen en materialen, tot het gebruik van kunstenaars en artiesten bij het ontwikkelen van collecties. Tijdens de master wordt er gewerkt met echte opdrachtgevers en bedrijven. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er innovatieve en winstgevende ondernemingen ontstaan.

De studenten hebben daar al duidelijke ideeën over. Een Italiaanse student ziet mogelijkheden in vernieuwende fashion, die toegankelijk en draagbaar is voor iedereen en bij elke gelegenheid: 'I want to make something different, but something wearable.'

Behalve hun nationaliteit blijkt ook de achtergrond van de ondernemers in spé nogal verschillend te zijn. Slechts een enkeling heeft een bachelor afgerond in de fashion industrie. Andere vooropleidingen zijn business, communicatie, marketing, natuurkunde, scheikunde, Europese studies en sociologie. Met deze mix van achtergronden en nationaliteiten staat het buiten kijf dat er bijzondere plannen zullen ontstaan.

Meer informatie over de master Fashion Enterprise Creation.