Hogeschool van Amsterdam

Designoplossingen voor maatschappelijke issues bij CMD

4 jul 2016 10:00 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Wat is het effect van design op maatschappelijke kwesties als de toestroom van vluchtelingen, de urbanisatie en de groeiende wateroverlast? Tijdens de zesde editie van ‘What Design Can Do’ op 30 juni en 1 juli in het Bimhuis aan het IJ belichten designers hun visie op deze problematiek. Voor studenten Communication and Multimedia Design (CMD) was dit een mooi moment om betrokken te raken bij verschillende initiatieven.

Met een optreden van gospel band ‘Wazzup Singers’ werd Afrika, één van de hoofdthema’s van What Design Can Do 2016, geïntroduceerd. Journalist Tracy Metz, gaf als eerste haar kijk op wat design kan betekenen in het oplossen van urban issues binnen Nederland. Metz legde uit dat het veranderende klimaat effect heeft op de architectuur in Nederland. Zo beïnvloedt het stijgende waterpeil designers bijvoorbeeld om op een andere manier na te denken over de relatie tussen architectuur en wateroverlast.

Mensenrechten

Spreker Micheal Uwemedimo – producent van de prijswinnende documentaire ‘The Act of Killing’ – sprak over het belang van mensenrechten voor het creëren van steden in Nigeria. Minder bevoorrechte bevolkingsgroepen worden niet meegenomen in de besluitvorming rondom nieuwe projecten. “Op dit moment worden hele dorpen zonder pardon met bulldozers kapot gemaakt. Inwoners worden vluchteling in eigen land en hele gemeenschappen raken op de achtergrond”.

Groeiend aantal vluchtelingen

Terwijl inwoners in Nigeria vluchteling kunnen worden in eigen land, vluchten inwoners uit Syrië naar andere landen in de hoop voor een betere toekomst. Petra Stienen, journalist en onafhankelijk adviseur, stelde Syrië centraal en zei dat design niet alleen draait om architectuur en urbanisatie, maar ook om het vormgeven van een eigen toekomst.

“Het is niet vanzelfsprekend voor iedereen om controle te hebben over hun toekomst. Terwijl iedereen wel het recht zou moeten hebben zijn of haar leven in te richten zoals hij of zij wil”.

B2B en B2C maken plaats voor H2H

In dezelfde lijn als Petra Stienen, sprak ook Christophe Balaresque – Marketing Director van Arjowiggens – over het effect van design op de mens. Met de uitspraak “Time is ticking, and for you?” legde Balaresque de nadruk op het belang van tijd in de Westerse maatschappij. Mensen hebben haast en willen constant op de hoogte zijn. Daarbij verliezen velen het contact van mens tot mens. Het is belangrijk dat de designindustrie zich hiervan bewust is. ‘Human to Human’ moet centraal staan, zo stelde hij, in een industrie waar business to business en business to consumer nog steeds leidend is.

Meer informatie?

Wil jij meer weten over de sprekers van What Design Can Do en hun initiatieven? Kijk op de website: www.whatdesigncando.com voor meer informatie.

Door Bélen de Bie