Hogeschool van Amsterdam

Delegatie Kazachstan buigt zich over leren op afstand bij CMD

20 jun 2016 14:39 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Een delegatie uit Kazachstan bezocht 16 juni de Hogeschool van Amsterdam om te leren over leren op afstand. Kazachstan moet in korte tijd veel reclasseringsambtenaren opleiden. Door de grote oppervlakte van het land gaat dit lastig. In samenwerking met de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) volgde ze een workshop over hoe een concept te ontwikkelen voor leren op afstand.

De president van Kazachstan heeft een stappenplan opgezet om in de top 20 leidende landen te komen. Daarom is het land een reclasseringsorganisatie gestart. Ze hopen ex-gedetineerden weer volledig in de samenleving op te kunnen nemen. Hiervoor is een systeem nodig om reclasseringsambtenaren op afstand op te leiden. CMD heeft al veel ervaring met leren op afstand. Zo leveren studenten werk online in en kunnen ze hoorcolleges thuis volgen.

De workshop

Anne Marleen Olthof en CMD-docent Charlie Mulholland hebben de sessie voorbereid en begeleiden de workshop. Eerst moet de groep opschrijven wat ze al weten over leren op afstand. Daarna moeten ze afzonderlijk het probleem definiëren: wat willen ze in Kazachstan oplossen met leren op afstand. Bij het delen van hun antwoord heeft niemand dezelfde probleemstelling. Op basis van diverse antwoorden, wordt een lijst van doelen samengesteld. Zo willen de deelnemers de fysieke afstand digitaal verkleinen en studenten meer aandacht geven dan mogelijk is voor een docent in een klas kan. Ook willen ze studenten meer bronnen aanbieden om kennis uit te halen. Opleidingsmanager bij CMD, Harry Zengerink, hoopt dat de opleiding Kazachstan uiteindelijk kan ondersteunen bij het realiseren van het eerste prototype voor leren op afstand.

Nuttig

De workshop eindigt met een uitwisseling van presentjes tussen de delegatie uit Kazachstan en CMD-vertegenwoordigers. 'Het gezamenlijk bespreken van het probleem was nuttig,' zegt een van de gedelegeerden. Hij ziet een toekomst waarbij iedereen in Kazachstan over afstand leert. Het voorstel van Zengerink om mee te helpen bij de realisatie van het eerste prototype wordt dan ook meegenomen.

Door Simon de Vries