Hogeschool van Amsterdam

ICONS #12: Berichtgeving in de digitale wereld

Naar idee van Hay Kranen

25 nov 2016 09:04 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Teksten, kattengifjes en video’s: online wordt van alles gebruikt om een verhaal te vertellen. Hay Kranen vertelde de beste manier om digitale berichten te vormgeven bij de twaalfde ICONS lezing, een ‘meetup’ georganiseerd door de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD).

Bij ICONS vertelt iedere maand een icoon uit de digitale designwereld over zijn of haar vak. Het thema van de meetups is ‘The good, the bad and the interesting’. De iconen leggen hun vak uit door middel van hun ervaringen en voorbeelden uit de praktijk.

Bij de crossmediale redactie van De Volkskrant werkt Hay Kranen als newsroom developer onder andere aan de sectie ‘Kijk Verder’. Maar hier is hij niet begonnen: als vijftienjarige wist hij al het een en ander over webdesign en maakte een website voor zijn vader. De website leidde niet echt ergens toe, maar Hay was geïnspireerd.

Digitale journalistiek

De aflopen twintig jaar is er veel veranderd voor kranten. Zo is er een flinke daling in het aantal papieren kranten. Nu is de Volkskrant veel meer online. Volgens Kranen zeggen veel mediabedrijven: ‘Ik wil een …, maar dan digitaal’. Maar dat gaat niet altijd goed. Soms krijgen artikelen een passende lay-out in de krant, maar op de website wordt het artikel alleen met een afbeelding gepubliceerd. Volgens Kranen moet het medium juist het verhaal dienen.

Kranen gaf een voorbeeld van een video die het wel goed deed op Instagram, maar niet op Twitter. Mensen willen op verschillende media andere dingen zien. ‘Je moet je veel experimenteren om het goed te krijgen’, zegt Kranen.

De interactieve website over Chinese rappers (http://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/china/)

Beter online

Online is flexibel: je kunt veel meer laten zien dan alleen tekst. Om dit duidelijk te maken vertelt Kranen over een opiniestuk over Chinese rappers. Op de website van Volkskrant werd alleen de tekst met een paar foto’s geplaatst. Bij de crossmediale redactie hadden ze een andere visie: zij maakten een interactieve website over het artikel met meer beeldmateriaal en muziek van de rappers. Twee heel verschillende manieren van vertellen, met inhoudelijk hetzelfde verhaal.

Online kun je veel meer doen met de lezer. Kranen: ‘Bij een digitaal verhaal zijn de schermen, ruimte en interactie meer flexibel.’ Ook is het volgens Kranen belangrijk om in te spelen op wat de lezers willen.

De oorspronkelijke online tekst over Chinese rappers

Eerst het verhaal, dan de techniek

Kranen zegt dat verhalen gadgets zijn. Ze moeten inhoudelijk en interessant zijn. Uiteindelijk is het verhaal belangrijker dan de techniek. Om samenwerking tussen mediaprofessionals te verbeteren werkt Kranen bij Hackastory. Een organisatie die storytellers, developers en designers samenbrengt. Alle mediaprofessionals binnen een organisatie moeten fysiek bij elkaar zitten volgens Kranen. Want om het beste resultaat te krijgen bij digitale vertelling is het belangrijk dat iedereen samenwerkt.

Door: Kaylee Heijnis