Hogeschool van Amsterdam

Amsterdam en Fietsersbond enthousiast over fietsparkeerplan

8 nov 2016 15:04 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Themaparkeren gaat ervoor zorgen dat studenten op de Roeterseilandcampus voortaan hun fiets weer netjes in de parkeergarage gaan parkeren. Tenminste, als het aan Communication and Multimedia Design (CMD) studenten Kelvin van Amstel, Evita Zethof en Tim Maas ligt. Zij presenteerden maandag 7 november het winnende idee om parkeergarages weer aantrekkelijk te maken. Met behulp van kunst, beelden en muziek willen ze garages een thema als Parijs geven.

Beleidsmakers van Amsterdam Binnenstad, de Fietsersbond, de Dienst Openbare Ruimte, de Amstelcampus, de Faculteit Economie (UvA) en de beheerder Binnengasthuisgebied UvA luisterden maandag vol aandacht naar de ideeën van de studenten en waren zeer enthousiast over het niveau van de presentaties.

De gemeente Amsterdam heeft het winnende team meteen gevraagd om te pitchen bij Smart Cycling Futures: een project waarin wordt onderzocht hoe fietsinnovatie steden en regio’s kan verbeteren. De pitchwedstrijd waar de HvA-studenten aan meedoen staat onder leiding van ‘fietsprofessor’ Marco te Brommelstroet (UvA).

Ook parkeren in New York is mogelijk

Persuasive design

In het project 'Persuasive design' leren CMD’ers hoe je met behulp van interactieve media het gedrag van een gebruiker kan beïnvloeden en/of veranderen. De derdejaarsstudenten gingen aan de slag met het fietsparkeerprobleem op de Roeterseilandcampus. Hoe komt het dat campusbezoekers hun fiets/scooter niet altijd op de daarvoor bestemde plekken parkeren en hoe kunnen we ze stimuleren dit wel te doen?

Kelvin, Evita en Tim willen dit probleem oplossen door parkeergarages aantrekkelijker en leuker te maken. Met sfeervol licht, kunst, beelden en een muziekje wordt de garage omgetoverd tot bijvoorbeeld Parijs.

Ze hebben zelf getest of het werkte: ‘We zijn met twee beamers, een camera met statief en een dienblad vol stokbroodjes met Paturain naar de fietskelder gegaan. Na alles te hebben aangesloten konden we een video van Parijs en een foto van de Eiffeltoren op twee muren laten verschijnen. Telkens als er iemand naar beneden kwam werden ze begroet met ‘Bonjour!’ en konden ze een broodje pakken. We merkten al snel dat dat veel fietsers met een lach naar beneden kwamen.’

Verdere uitwerking

Opdrachtgever gebiedsbeheer UvA Roeterseilandcampus wil, behalve met de winnaars, ook graag verder met de ideeën van twee andere teams. Er is een vervolgopdracht waarvoor nu eerst financiering wordt gezocht.