Hogeschool van Amsterdam

Nathalie

Testimonial

Nathalie van Hillo studeerde afgelopen jaar af bij Sportkunde- leerroute SM&O en won onlangs de HvA-onderzoeksprijs voor haar scriptie Jong Leren Zwemmen in opdracht van de Gemeente Amsterdam.

Ik heb sporten altijd al leuk gevonden en wilde daar graag iets mee doen, maar dan wel via een praktijkgerichte opleiding.

Student - Sportkunde - leerroute SM&O

Keuze Sportkunde

‘Vroeger wilde ik altijd bij NOC*NSF werken, maar gaandeweg ben ik steeds meer gaan doen voor Reddingsbrigade Nederland. Sinds mijn afstuderen werk ik daar fulltime en heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt.

Sportvereniging opzetten voor lifesavingsport

‘Tijdens de opleiding heb ik vier stages gelopen. Bij Watervrienden IJmuiden, Reddingsbrigade Nederland, een ‘verenigingsstage’, waarbij ik een sportvereniging heb opgericht, en mijn afstudeeronderzoek bij de Gemeente Amsterdam. Vooral van die laatste twee heb ik veel geleerd.

De vereniging die ik heb opgericht voor mijn stage is een landelijke vereniging voor lifesavingsport. Het gaat om de Inflatable Rescue Boat sport, waarbij je met een opblaasbare rubberboot zo snel mogelijk een drenkeling uit zee moet redden. Ik had nog nooit zoiets gedaan als een vereniging opzetten; statuten opstellen, verzekeringen afsluiten, formulieren maken, beleidsplannen schrijven, iedereen bij elkaar brengen en samen iets opzetten.

Afstudeeronderzoek Gemeente Amsterdam: ‘Jong leren zwemmen’

Via via hoorde ik dat de Gemeente Amsterdam het zwemdiplomabezit wilde verhogen in groep 1 tot en met 4, omdat veel kinderen niet of laat beginnen met leren zwemmen. Als ouders namelijk wachten met zwemles tot groep 5 (als het schoolzwemmen start) dan hebben de kinderen meestal al een achterstand die ze moeilijk kunnen inhalen. Voor de Gemeente Amsterdam onderzocht ik welke hindernissen ouders ervaren bij het op zwemles doen van hun kinderen en hoe zij ouders kunnen stimuleren hun kinderen al voor het schoolzwemmen watervrij te maken of een zwemdiploma te laten halen.

Tijdens mijn onderzoek heb ik veel geleerd over hoe je een goed onderzoek opzet. Zo heb ik bijvoorbeeld veel diepte-interviews met ouders gehouden. Dat vond ik aan het begin best spannend. Het kan zijn dat ouders beperkt zijn in het spreken van de Nederlandse taal of zich schamen omdat ze geen geld hebben voor zwemles voor hun kinderen. Dat kunnen best lastige gesprekken zijn. Gelukkig viel dat ontzettend mee, al na een paar interviews was de spanning eraf.

Toekomstplannen­­­

Ik heb het nu ontzettend naar mijn zin bij Reddingsbrigade Nederland en er is nog genoeg te doen. Ik ben bijvoorbeeld verantwoordelijk voor meerdere projecten, zoals ‘schoolzwemsurvival’ waarbij kinderen die al een C-diploma hebben tijdens het schoolzwemmen ook nog een survival-zwemdiploma via de reddingsbrigade kunnen halen. Daarnaast ontwikkel ik een startpakket lifesavingsport om reddingsbrigades op weg te helpen om deze sport te gaan beoefenen. Ik wil graag iets moois maken van de projecten waaraan ik nu werk dus voorlopig zit ik hier goed. Voor extra verdieping wil ik nog een universitaire master doen. Ik ben aan het kijken naar de master Bestuurskunde omdat maatschappelijke organisaties mij erg aanspreken. Daarnaast staat een baan bij NOC*NSF ook nog steeds op mijn verlanglijstje.

Tips voor aankomende Sportkunde-studenten

‘Kies een stage die dicht bij jezelf ligt, waar je al interesse in hebt. Dan is het veel makkelijker om jezelf te motiveren en dat maakt je stage een stuk leuker. Bovendien bouw je zo ook een netwerk op waar je na je studie iets aan hebt.’