Sebastiaan Aalst

Testimonial

Dit is de eerste keer dat we vanuit Food Cabinet een compleet project samendoen met de HvA. Ons communicatie- en campagnebureau is gespecialiseerd in voedselvraagstukken en we ontwikkelen publieksgerichte campagnes die zich vaak richten op maatschappelijke thema’s.

De 12 groepjes studenten keken secuur naar de doelgroepen, ontwikkelden persona’s en analyseerden het mediagebruik.

Sebastiaan Aalst - strategisch directeur - Food Cabinet

Een van onze projecten is ‘Van Amsterdamse Bodem’; een platform dat lokaal voedsel promoot. Aan de studenten die de module Food & Media volgden, vroegen we om oplossingen en een (media)campagne te bedenken zodat meer Amsterdammers het platform leren kennen. Het was mooi om te zien hoe gemotiveerd ze aan de slag gingen.

De 12 groepjes studenten keken secuur naar de doelgroepen, ontwikkelden persona’s en analyseerden het mediagebruik. Dit vertaalden ze door naar uitingen met elk een eigen stijl, van flyers en video tot social media en evenementen. Fijn was dat elk groepje zich richtte op een verschillend stadsdeel, dit helpt om een inclusief platform te zijn.

De studenten presenteerden 12 totaal verschillende ideeën en daar zitten interessante richtingen bij waar wij op door kunnen denken. We zijn een jaarplan aan het maken met content en events voor het platform, daar is het waardevolle input voor. Een van de groepjes bedacht om meer samen te werken met grote partijen zoals Marqt en om de producten hipper te maken voor de mainstream. Een goed idee, want lokaal voedsel heeft al snel een wat stoffig imago. Ook het plan voor ‘de Amsterdamse borrel’ – live borrels organiseren met producten van het platform – is een leuk activerend middel om online en offline te verbinden, om er een community van te maken.

Positief is dat de docenten de studenten goed hebben begeleid, zo bleef het voor ons behapbaar. Naast de briefing, tussenprestatie en eindpresentatie hebben wij er geen extra energie in hoeven steken. Tegelijk hielp het ons dat studenten de tijd namen om de wijk in te gaan om met de doelgroepen te spreken. Volgend jaar komen we met een nieuwe case, er zijn genoeg onderwerpen die zich voor een project lenen. Ik heb er alle vertrouwen in!