Eerste lichting Sports Leadership Programme!

Executive programme past naadloos bij een ‘Leven Lang Ontwikkelen’ aan de HvA.

25 nov 2021 15:44

Gisteravond zetten veertien deelnemers van het Sports Leadership Programme (SLP) in het Kohnstammhuis de kroon op hun inspanningen van de afgelopen acht maanden. Afgestudeerd! In leiderschap, in management, in verantwoordelijkheid nemen, in hun groeimindset. Met een schat aan kennis en inzichten gaan ze verder bij hun organisaties, onder meer variërend van de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond, een advocatenkantoor, Disney, Ajax, HvA, gemeenten, tot hun eigen bedrijf.

Alle deelnemers ontwikkelden zich de afgelopen maanden op het gebied van leiderschap in sport met als uitgangspunt: wat kan ik bijdragen aan de (sport)wereld? Het programma biedt de deelnemers de basis voor het ontwikkelen van een holistische visie op sport en fungeert als broedplaats voor ideeën en nieuwe initiatieven. Deelnemers deden bijvoorbeeld onderzoek naar feminiene waarden in sportleiderschap, het gebruik van sportaccommodaties en hoe daar nu nog nauwelijks rekening wordt gehouden met de sociaal-maatschappelijke waarde, of het meewegen van de kwaliteit van het bestuur van betaald voetbalorganisaties (BVO) bij besluitvorming over investeringen in die betreffende BVO.

Sport in de maatschappij

“SLP gaat dus verder dan sport,” vertelt programmamanager Jill Eekhart: “Het gaat over sport in maatschappij; over verduurzamen, over social impact via sport, het gaat over fair play, integriteit, niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor jezelf maar ook voor het grotere geheel. Fantastisch om te zien hoe de deelnemers dat hebben opgepakt en meenemen op hun verdere pad.” Groei, verantwoordelijkheid en legacy (nalatenschap, red.) bleken goed te zijn geland, want de groep laat een Bonsaiboompje achter met de opdracht aan volgende lichtingen om er op hun beurt goed voor te zorgen.

Leven Lang Ontwikkelen

De eerste lichting van het executive programme aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is uitgevoerd in samenwerking met het Sports Leadership Institute. De vier voorgaande SLP-lichtingen werden aangeboden door Nyenrode Business Universiteit. De ontwikkeling van professionals via dit programma past naadloos in de visie van een Leven Lang Ontwikkelen dat de HvA hoog in het vaandel heeft staan. Aan alle deelnemers: van harte gefeliciteerd en nu is het tijd voor de volgende stap: leave your mark!

De 2e leergang SLP start januari 2022. Aanmelden via: amsterdamuas.com/slp

Op de foto staan de deelnemers van SLP 2021: Achter vlnr: Dilano Meirmans, Bert Kingma, Renate Roeleveld, Wijbrand Fabius, Paul Schermers. Midden vlnr: Bastiaan Plaizier, Marco de Ruiter, Peter van Paassen, Peter-Paul Timp, Erik van Spanje. Voor vlnr: Joyce Velthuis, Martine Willemse-Rutgers, Kim Middendorp-Meister, Eva van der Zanden-van Groningen.