HvA-studenten winnen internationale Nike Business Challenge

25 jun 2021 11:14 | Faculteit Bewegen, Sport en Voeding

Dit voorjaar namen HvA-studenten Julia Richardson, Katharin Bammann, Malik Hoveling en Michelize van Heerden van de opleiding Sport Studies-track ISMB deel aan de Nike Business Challenge. En met succes! Nike jurylid Andrea: “Elke week lieten de studenten zien dat ze een innovatieve mindset hadden. Hun concept was bovendien glashelder en ze begrepen de gemiddelde Nike-klant volledig. Bovendien luisterden ze erg goed naar de Nike-mentor die hen heeft begeleid en bleven zij dicht bij de kernwaarden van Nike.” Met het winnen van de finale-opdracht plaatsten de studenten zich direct voor de laatste sollicitatieronde voor een stage bij Nike.

De eerste fase van de challenge begon in januari. De opdracht: bedenk een manier om Nike’s digitale omzet te verhogen. De studenten ontwikkelden drie ideeën: shoe tracking, een augmented reality etalage en een nieuw magazijn. Ze hadden slechts 5 minuten om hun ideeën te pitchen, maar dat motiveerde hen juist om het onderste uit de kan te halen. En die inzet wierp zijn vruchten af. Na afloop hoorden de studenten dat zij door waren naar de finale. Hoera!

Finale-opdracht

De challenge van de finale was om een manier te bedenken waarop Nike de fietssport markt opnieuw kon betreden. De studenten splitsten de uitdaging op in drie fases: pre-lancering, lancering en post-lancering. Nog voor de pre-lancering achterhaalde de groep hoe de markt over de huidige fietssportlijn van Nike denkt. Vervolgens lanceerden zij op basis van die feedback kledingcollecties voor specifieke steden in de Nike Training Club app. Nike jurylid Andrea voegt hieraan toe: “De studenten begrepen de klanten en digitale kanalen van Nike door en door, daarnaast gebruikten zij de huidige assets van Nike optimaal.”

Winnaars

Daarmee komen we gelijk bij de reden dat Julia, Katharin, Malik en Michelize de winnaars van de Nike Business Challenge zijn. Andrea: “Elke week lieten de studenten zien dat ze een innovatieve mindset hadden. Hun concept was bovendien glashelder en ze begrepen de gemiddelde Nike-klant volledig. Bovendien luisterden ze erg goed naar de Nike-mentor die hen heeft begeleid en bleven zij dicht bij de kernwaarden van Nike.” De studenten voegen daar nog aan toe dat ze ook hun best hebben gedaan om een sustainability aspect in hun ideeën te verwerken en altijd vanuit de klant te denken. Dit sluit volledig aan bij hun innovatieve mindset.

Prijs

Maar wat hebben ze nou eigenlijk gewonnen? Een laatste sollicitatieronde voor een stage bij Nike. Het sollicitatieproces duurt normaal gesproken een stuk langer, dus zo’n prijs is een enorme kans voor de studenten. Andrea geeft aan dat de challenge ook de uitgelezen kans is voor Nike om studenten bij het bedrijf te betrekken op een niet-traditionele manier. Daarnaast was het de ideale manier voor studenten om hun vaardigheden al vóór een gewoonlijke sollicitatie te laten zien. De recruiters leerden zo de studenten al kennen voordat zij het sollicitatieproces instapten.

Julia, Katharin en Michelize verkennen nu hun stagemogelijkheden en Malik niet wachten om aan de slag te gaan bij het Europese Nike hoofdkantoor.