Hogeschool van Amsterdam

Social Sponsoring winnaar Rabobank Ondernemersprijs

19 feb 2015 00:00 | Faculteit Bewegen, Sport en Voeding

David de Vries, student van de HvA-opleiding Sport, Management & Ondernemen (SM&O) won gisteren met zijn formule Social Sponsoring de Rabobank Ondernemersprijs 2014. De Vries ontwikkelde een tool voor sportverenigingen om gratis sponsorinkomsten binnen te halen. Rabobank kent deze prijs ter waarde van € 500,- jaarlijks toe aan de student die als zelfstandig ondernemer het meest unieke en haalbare ondernemersidee ontwikkelt voor de sportwereld.

De Vries startte vorig jaar het bedrijf Social Checkpoint. Hij creëerde daarbij Social Sponsoring; een formule voor sportverenigingen om met weinig middelen extra sponsorgeld te genereren. Het concept: een sportvereniging plaatst de link van Social Sponsoring op de clubsite. Bezoekers van de website kunnen via deze link producten aanschaffen bij diverse webshops. Een percentage van de opbrengst vloeit vervolgens terug naar de club.

Volgens Roy Bleijswijk, accountmanager Zakelijke Relaties van Rabobank Amsterdam, weet Social Checkpoint goed de verbinding te maken tussen consument, vereniging en adverteerders. Bleijswijk: “Door deze verbinding versterken de partijen elkaar en creëert zij wederzijdse belangen. De diensten zijn toegankelijk voor een groot publiek in combinatie met een eenvoudig business model. De Vries richt zich in hoge mate op nieuwe partijen om te komen tot nieuwe samenwerkingsverbanden. De ambitie spatte van dit plan. Het is een bijzonder initiatief.”

Jaap van Hulten, manager van de opleiding SM&O, sluit zich aan bij de keuze van de Rabobank. Van Hulten: “Met onze opleiding willen we het ondernemerschap in de sportbranche bevorderen. Ieder jaar start circa 10% van onze studenten een eigen bedrijf. Het is mooi dat David tijdens zijn studie gelegenheid heeft gezien zich te ontwikkelen als ondernemer. Zo zie je dat onze opleiding jonge mensen aflevert die hun eigen kracht kennen. Jonge mensen die de sterkte van anderen goed kunnen inschatten en dat weten te combineren tot initiatieven die waarde toevoegen aan de sportmarkt.”

De Rabobank Ondernemersprijs wordt volgens manager Bleijswijk jaarlijks beschikbaar gesteld om jonge zelfstandigen in Amsterdam en omgeving een kans te geven zich te ontwikkelen tot volwaardige ondernemers.