Hogeschool van Amsterdam

HvA'er studeert af op profilering Czaar Peterstraat

26 jun 2018 10:53 | Faculteit Business en Economie

‘Dit is een plan waar we echt iets mee gaan doen’, zegt voorzitter Laura Wienesen, voorzitter van de winkeliersvereniging van de Czaar Peterstraat. Noa Postma, vierdejaars student Commerciële Economie, heeft als afstudeeropdracht het afgelopen half jaar de profilering van de Czaar Peterstraat als winkelstraat onderzocht. Donderdag 21 juni presenteerde zij haar advies aan de voorzitter van de winkeliersvereniging in HvA pop-up store SPOTT.

‘Er is nog onvoldoende het gevoel van een echte winkelstraat,’ aldus Noa, ‘mensen zien dit nog niet zo, terwijl er allerlei leuke winkels zijn.’ In haar adviesrapport doet ze een aantal aanbevelingen. ‘Het winkelgebied zou zich als één geheel naar buiten toe kunnen profileren als bijvoorbeeld het ‘Czaar Peterkwartier’. Wat ook goed werkt zijn stoeptegels die vanaf de dichtbij gelegen molen van Brouwerij ’t IJ naar de Czaar Peterstraat verwijzen. Er komen daar veel toeristen, dus daar moet de Czaar Peterstraat zijn voordeel mee doen.’

SPOTT pop-up store

‘Noa heeft het onderzoek zeer zelfstandig gedaan,’ zegt Mariëtte Fehmers, docent Commerciële Economie en onderzoeksbegeleider van Noa, ‘ik vind dat ze een grote prestatie heeft verricht en een plan heeft uitgewerkt waar ondernemers echt iets mee kunnen.’

Fehmers is daarnaast vanaf het begin als projectleider betrokken bij pop-up store SPOTT in de Czaar Peterstraat, dat sinds de opening in oktober vorig jaar een leerplatform biedt voor studenten van de minor Ondernemerschap. Een platform om ‘in het echt’ een bedrijf te runnen en hun producten te verkopen. Met enige weemoed stelt ze vast dat er nu helaas een einde is gekomen aan SPOTT in de Czaar Peterstraat. ‘Maar er komt zeker een vervolg!’