Didi Griffioen is sinds juni 2018 hogeschoolbreed lector Higher Education, Research and Innovation. Als lector gaat haar aandacht uit naar manieren om onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk in het hoger onderwijs beter te verbinden. Het omvormen van de HvA naar een kennisinstelling veronderstelt in de meest maximale vorm een integratie van onderwijs en onderzoek om het beroepsonderwijs beter te bedienen. In de meest minimale vorm vraagt het een goede samenwerking. Samenwerking noch integratie gaan vanzelf en vragen heroverweging van wat onderwijs, onderzoek en professioneel handelen eigenlijk precies zijn. Vragen die centraal staan in het lectoraat zijn: Hoe passen professioneel handelen en onderzoek bij elkaar? Wat zijn effectieve vormen van de integratie van onderwijs en onderzoek? Welke HvA-organisatiekenmerken bespoedigt of beperkt deze integratie?
Didi Griffioen studeerde af aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (1998) en voltooide daarna opleidingen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) bij Onderwijskunde (drs. 2005), Wijsbegeerte (MA, 2005) en Educational Sciences (ResMSc, 2012). In 2013 promoveerde ze aan de UvA met een proefschrift over de implementatie van onderzoek in het hoger beroepsonderwijs. Voorafgaand aan het lectorschap was ze programmaleider Onderzoek in Onderwijs met als opdracht het instellingsplan van de HvA te helpen operationaliseren en implementeren. Eerder was ze postdoc bij LEARN! van de Vrije Universiteit op een NWO-project over samenwerken door studenten in het hoger onderwijs en beleidsmedewerker onderzoek.
Alle fases van haar werkend bestaan hebben wetenschappelijke en professionele publicaties en presentaties opgeleverd voor nationaal en internationaal publiek. In 2013 was ze co-editor van het boek ‘Integratie van onderzoek in het onderwijs; Effectieve inbedding van onderzoek in curricula’ dat is uitgegeven bij Noordhoff BV.
Voor het maken van een afspraak, neem contact op met Madeleine van den Berg-de Zwart, m.de.zwart@hva.nl, +316 288 161 85.
- De ontwikkeling van een nieuw Amsterdams EBP-model in het onderwijs
- The link between knowledge and the professional identity of students
- De verbinding tussen kennis en de beroepsidentiteit van studenten
- De verbinding tussen kennis en de beroepsidentiteit van studenten
- synergy between research and teaching within European universities
- De beoogde synergie tussen onderzoek en onderwijs van Europese universiteiten
- De beoogde synergie tussen onderzoek en onderwijs van Europese universiteiten
- Lecturers as curators
- Docenten als curator
- Docenten als curator
- ‘To Create Tomorrow Together’
- Gezamenlijk (her)ontwerpen van curricula
- Gezamenlijk (her)ontwerpen van curricula
- Knowledge in professional conduct: a conceptual framework
- Professionalising lecturers on research skills
- Kennis in professioneel handelen: een conceptueel kader
- Professionaliseren van docenten op onderzoeksvaardigheden
- Professionaliseren van docenten op onderzoeksvaardigheden
- Kennis in professioneel handelen: een conceptueel kader
- Creating synergy between research and teaching in Dutch universities of applied sciences
- Het creëren van synergie tussen onderwijs en onderzoek in Nederlandse hogescholen
- Het creëren van synergie tussen onderwijs en onderzoek in Nederlandse hogescholen
- European applied universities: comparing synergies between education and research
- AUAS’ study programmes’ Vision on research in the curriculum (RiE)
- De visie van de opleidingen van de HvA op de rol van onderzoek in het curriculum (OiO)
- De visie van de opleidingen van de HvA op de rol van onderzoek in het curriculum (OiO)
- Student and lecturer perceptions of research in the profession (RIE)
- Student- en docentpercepties op onderzoek in het beroep (OiO)
- Student- en docentpercepties op onderzoek in het beroep (OiO)
- The link between research and education in vacancy texts (RIE)
- De verbinding tussen onderzoek en onderwijs in vacatureteksten (OiO)
- De verbinding tussen onderzoek en onderwijs in vacatureteksten (OiO)