Tune In – Oud-deelnemers aan het woord

29 mrt 2023 14:17 | Studentenzaken

Drie oud-deelnemers vertellen over Tune In, een driedaags evenement van de HvA voor aankomende studenten die als eerste uit hun gezin gaan studeren. Tune In vindt plaats van 23 tot en met 25 augustus 2023.

Silke, Shanèa en Jeremy namen in 2022 deel aan Tune In. Zij delen hun ervaringen.

“Makkelijker om met andere studenten in gesprek te gaan”

“Tune In was voor mij een leuke ervaring”, vertelt Silke Doorgeest enthousiast. Zij is student communicatie. Silke is een voormalig deelnemer, die nu als coach meedoet aan Tune In. “Ik heb veel studenten leren kennen en goed kennis kunnen maken met de HvA. Bij Tune In volg je leuke workshops verspreid over de Amstelcampus. Zo wist ik gelijk in mijn eerste lesweek waar alles was. Ook lijkt het na Tune In makkelijker om met andere studenten in gesprek te gaan, ook al ken je die niet. Als je een voorsprong wilt met kennis over de HvA, dan zou ik zeker meedoen.”

“Voor het éérst op een school voelde ik mij gehoord”

Toen Shanèa Alken vorig jaar aan haar opleiding Toegepaste Psychologie begon, was zij de eerste in haar gezin die ging studeren. Zij had zo haar twijfels. School was niets voor haar, dacht ze. Shanèa deed mee aan Tune In en deelde haar ervaringen na afloop in een column in online magazine HvanA. “Maar hier ben ik dan toch. Trots en blij om hier te zijn”, schreef ze. “Vandaag werden we met open armen ontvangen door de docenten. Er werd gesproken over verschillende identiteiten en diversiteit op de HvA en ook hoe inclusiviteit belangrijk is voor deze hogeschool. Ik voelde mij warm en gehoord. Voor het éérst op een school voelde ik mij gehoord.”

“Ik raad het iedereen aan die nog niet zoveel afweet van het hbo”

Jeremy Wennekers heeft in 2022 meegedaan aan Tune In. Hij volgt de opleiding biomedische technologie. “Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van het hbo en van de Hogeschool van Amsterdam. De HvA is natuurlijk een grote school met veel verschillende gebouwen en opleidingen. Ik wist niet hoe en waar ik informatie moest vragen als er iets niet goed gaat tijdens de opleiding.”

Tijdens een rondleiding kreeg Jeremy hele praktische dingen te horen, zoals de plek van de kantine, waar hij les zou krijgen waar hij terecht kan met vragen of problemen. Maar tijdens het evenement van drie dagen ga je ook meer de diepte in, zegt hij. “Ook leer je bijvoorbeeld hoe je connecties maakt, hoe je een goede indruk achterlaat en wat je vooral niet moet doen als je op gesprek gaat bij een stagebedrijf.”

“Ik heb heel veel geleerd van Tune in”, concludeert hij. “Maar het was niet alleen leerzaam, het was ook heel gezellig. Je leert alvast nieuwe mensen kennen en je deelt je ervaringen. Verder praat je met elkaar over de gekozen opleidingen. Het heeft mij echt geholpen om mee te doen aan Tune In. Ik raad het iedereen aan die nog niet zoveel afweet van het hbo.”