HvA ontwikkelt KNAP-training voor het mbo

18 mrt 2022 11:36 | Studentenzaken

Een onderzoekende houding helpt studenten een betere start te maken in het hbo. Een (aankomend) professional met een onderzoekende houding neemt niet klakkeloos aan wat collega’s, media, of anderen zeggen; is nieuwsgierig naar achtergronden; pluist de situatie uit, en werkt volgens een plan. Kortom, iemand met een onderzoekende houding is KNAP: Kritisch, Nieuwsgierig, Analytisch en Planmatig. Mbo-docenten spelen een belangrijke rol in het aanleren van en oefenen met een onderzoekende houding van hun studenten. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft hiervoor een KNAP-training ontwikkeld.

Waarom KNAP?

Steeds meer mensen studeren in het hbo, maar slechts iets meer dan de helft behaalt een hbo-diploma. Mbo-instromers struikelen vaker dan havisten en vwo’ers. In programma’s om studenten beter voor te bereiden op het hoger onderwijs worden mbo-studenten vaak alvast onderzoeksaspecten aangeleerd. Door de nadruk op ‘droge’ onderzoeksvaardigheden kunnen studenten de indruk krijgen dat onderzoek saai en ingewikkeld is. Tijdens de KNAP-training zochten mbo en hbo met elkaar naar manieren om meer nadruk te leggen op de onderzoekende houding.

Meer weten?