Hulp bij studiekeuze

Persoonlijk gesprek of intensieve(re) begeleiding?

8 okt 2021 14:36 | Studentenzaken

Veel studiekiezers ervaren het studiekeuzeproces als stressvol en complex. "Ik heb geen idee wat ik moet studeren!", "Hoe zoek ik eigenlijk?", "Er zijn zoveel opleidingen, ik zie door de bomen het bos niet meer". Een kleine greep uit de hulpvragen waarmee studiekiezers uit het vo en mbo bij de keuzecoaches van de HvA aankloppen.

Een gratis gesprek met een keuzecoach kan soms al helpen bij het wegnemen van spanning omtrent de studiekeuze en richting geven bij het bepalen van de volgende stap. Soms is een gesprek alleen niet voldoende en is er behoefte aan wat meer houvast. Dan wijzen we studiekiezers op ons meerdaagse begeleidingsaanbod in groepsverband: de Keuze-3-daagse of het intensievere Studiekeuzetraject UvA-HvA, speciaal voor kiezers die in een tussenjaar aan de slag willen met hun studiekeuze en tegelijk willen werken aan persoonlijke ontwikkeling.

Wat deze verschillende begeleidingsvormen inhouden en welke vorm voor welk type studiekiezer interessant is, lees je hieronder.

Al ruim twee jaar voeren de HvA-keuzecoaches dagelijks keuzegesprekken met studiekiezers en twijfelaars uit het vo en mbo. Tijdens zo'n gesprek legt de studiekiezer zijn keuzedilemma voor. Samen met de coach wordt vervolgens onderzocht welke persoonlijke factoren richting kunnen geven aan het keuzeproces en welke acties kunnen worden ondernomen om verder te komen. Ook proberen de coaches tijdens ieder gesprek wat spanning weg te nemen. De keuzegesprekken worden zowel telefonisch als op de HvA-locaties aangeboden. Een studiekiezer bepaalt dus zelf of hij kiest voor de anonimiteit van een telefonisch gesprek, of toch liever face-to-face met de coach in gesprek gaat.

De meeste studiekiezers schakelen de keuzecoaches in omdat ze geen idee hebben wat ze willen studeren. Ze weten niet goed wat er bij hen past of raken verstrikt in het enorme aanbod aan opleidingen. Richting 1 mei, als de aanmelddeadline nadert, worden er veel gesprekken gevoerd met kiezers die twijfelen tussen twee of meer opleidingen. De keuzecoaches merken vaak snel genoeg of iemand er al bijna uit is, of dat iemand toch nog wat meer onderzoek moet doen om tot een keuze te komen.

De Keuze-3-daagse UvA-HvA bestaat uit twee cursusdagen en één gesprek met een keuzecoach, verspreid over drie weken. Tijdens de cursusdagen nemen de deelnemers zichzelf en hun interesses onder de loep en maken ze een studie- en beroepskeuzetest. Vervolgens maken ze een plan waarin staat wat ze gaan doen om tot een keuze te komen. Het resultaat is dat de studiekiezer beter weet welke richting of studie bij hem past en wat hij daar nog voor uit moet zoeken om definitief te kiezen.

Het Studiekeuzetraject UvA-HvA is een begeleidingstraject voor jongeren die tijdens een tussenjaar willen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en hun studiekeuze. Het programma bestaat uit groepsbijeenkomsten, individuele coaching en ervaringsopdrachten. Aan de hand van opdrachten en groepsactiviteiten doen deelnemers meer zelfkennis op. Zo krijgen ze meer zicht op o.a. hun interesses, krachten en wat ze belangrijk vinden. Met deze kennis op zak onderzoeken ze welke opleidingen aansluiten bij wie zij (willen) zijn. Door middel van een persoonlijk actieplan werkt de studiekiezer naar een passende keuze toe.

Meer informatie

Stuur jouw studenten/leerlingen voor alle informatie over het aanbod van de HvA-keuzecoaches naar hva.nl/studiekeuze. Daar kunnen zij zich ook aanmelden. Wil je zelf meer weten over de keuzecoaches van de HvA? studiekeuze@hva.nl