Nieuwe Ad Software Development start per september

29 mei 2021 10:21 | Studentenzaken

Bedrijven in regio Amsterdam kampen met een tekort aan praktijkgerichte softwareontwikkelaars die gerichte problemen kunnen oplossen. De HvA start daarom per september 2021 een Associate degree Software Development (niveau 5), die ICT’ers in de dop in twee jaar klaarstoomt voor dit gat in de arbeidsmarkt. Studiekiezers met een mbo-4, havo- of vwo-diploma kunnen zich inschrijven tot en met 14 augustus.

Informatievideo met de ervaring van Ad studenten (Cyber Security) en toelichting over de totstandkoming van de Ad Software Development.

• Tweejarige HBO-opleiding op niveau 5
  • Praktijkgericht vanaf dag één door echte opdrachten van echte bedrijven
  • Veel begeleiding door coachende docent
  • Relevante theorie bij het uitvoeren van de opdracht (just-in-time)
  • Minder tentamens. Toetsing door toepassing van theorie in opdracht
  • Werken of doorstromen naar de bachelor software engineering

Voor wie is de Ad bedoeld?

De Ad Software Development is voor doeners die interesse hebben in het bouwen van (web)applicaties. Studenten gaan vanaf dag één aan de slag met opdrachten voor echte bedrijven. Ze worden opgeleid tot professionals die software (door)ontwikkelen, die goed kunnen samenwerken in teams met ict’ers van verschillende niveaus en die door hun praktijkgerichte opleiding direct inzetbaar zijn.

Werken of doorstuderen

Na het succesvol afronden van de opleiding ontvangen studenten een hbo-diploma met de graad Associate degree. Ze kunnen gaan werken in functies als frontend developer, backend developer, software engineer of fullstack developer. Het diploma geeft ook toegang tot de HBO-ICT bachelor Software Engineering van de Hogeschool van Amsterdam (let op, dit is één van de mogelijke leerroutes van de opleiding HBO-ICT).

Waarom een Ad?

De afstudeerde Ad’er is in staat om onder begeleiding te werken aan complexe taken en kan een bedrijfsstrategie doorgronden en vertalen naar operationele processen. Daarmee onderscheidt de Ad’er zich van de mbo-afgestudeerde (niveau 4), de Ad’er kan werken in een ongestructureerde en complexe omgeving. Het Ad-niveau gaat wel uit van begeleiding bij het uitvoeren van taken, waarmee het niveau zich onderscheid van het bachelor-niveau (niveau 6).

Positief advies NVAO

Ad Software Development is op 18 maart bezocht door een visitatiepanel namens de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) en ontving een positief advies. De opleiding is daarmee goedgekeurd; de Ad is nu nog in afwachting van bevestiging van inschrijving in het CROHO-register (DUO), waarna deze in september van start kan.

Interesse en inschrijven

Inschrijven via Studielink is mogelijk nadat de opleiding is opgenomen in de Studielink-database. Dit zal naar verwachting in week 24 (14 – 18 juni) het geval zijn. De deadline voor inschrijving wordt 14 augustus. Studenten kunnen wel vast hun interesse doorgeven via het interesseformulier op hva.nl/sd-ad. Zij worden dan op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen, en het moment waarop zij zich kunnen inschrijven.

Studiekiezers doorverwijzen

Wil jouw leerling/student meer weten over de Ad Software Development? Deel dan de volgende informatie: