Associate degrees: In twee jaar een hbo-diploma

18 feb 2021 00:00 | Studentenzaken

In twee jaar een hbo-diploma halen? Dat kan met een Associate degree (Ad). Deze praktijkgerichte opleiding is bedoeld voor studenten met een mbo-4-, havo- of vwo-diploma die willen werken aan actuele opdrachten van bedrijven en organisaties in en om Amsterdam, en zo vaardigheden willen ontwikkelen voor hun toekomstige beroep.

Waarom een Associate degree?

Een Ad is nét even anders dan een hbo-bacheloropleiding. Ten eerste duurt het 2 jaar in plaats van 4, maar ook de nadruk is anders: met een Ad werk je zo veel mogelijk in de praktijk. Bijvoorbeeld in een lab of bij een bedrijf. Daarmee ontwikkel je vaardigheden voor je toekomstige beroep. Ook de docenten hebben veel ervaring in de praktijk. Ze hebben uitgebreide werkervaring of werken soms ook elders. Ze kennen de vraagstukken en gebruiken die in hun lessen en opdrachten.

Bij Ad-opleidingen is extra veel tijd voor afstemming met docenten en ruimte voor vragen en feedback. Halverwege een studieblok vindt er een studievoortgangsgesprek plaats met een docent over de vordering van de opdrachten en ieder studieblok wordt afgerond met een gesprek waarin de ontwikkeling van de student als professional centraal staat.

Waarom een Ad bij de HvA?

De HvA ontwikkelt de tweejarige hbo-opleidingen samen met bedrijven en organisaties in en om Amsterdam en kent hun vraagstukken. Jij werkt tijdens je studie veel aan praktijkopdrachten en vergroot zo je netwerk in de regio.

Diploma, en dan?

Nadat je de Ad-opleiding hebt afgerond, krijg je een wettelijk erkend hbo-diploma met de graad Associate degree. Je kunt na het behalen van het diploma direct aan de slag of je kunt verder studeren voor een hbo-bachelordiploma.

Meer informatie

• Wil je meer weten over de Associate degree opleiding? Bijvoorbeeld over studiekosten, toelatingseisen en baankansen? Lees dan verder op hva.nl/ad.
  • Benieuwd naar het aanbod? Bekijk het overzicht van Ad's op hva.nl/opleidingen.

Nieuw: Ad Logistiek (voltijd en deeltijd)

Komend studiejaar start de nieuwe Associate degree opleiding Logistiek. Ontwikkelingen als data science, autonomous driving, automatisering en de toenemende rol van ICT zijn sturend voor de veranderingen in het logistieke werkveld. Deze ontwikkelingen brengen met zich mee dat het gevraagde opleidingsniveau van logistiek professionals verschuift van mbo- naar hbo-niveau. De factoren waarmee in het werk rekening moet worden gehouden, worden complexer. Dit stelt hogere eisen aan het analytisch en oplossend vermogen van de logistieke professional. In de Ad Logistiek worden studenten opgeleid tot praktijkgerichte logistiek professionals, die aan de hand van data en ervaringen op de werkvloer logistieke processen kunnen plannen, aansturen, beheersen en verbeteren.

N.B. Ad Logistiek is een nieuwe opleiding bij de HvA. Een nieuwe opleiding moet altijd beoordeeld worden door de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Die bekijkt of het ontwerp van de opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen. Ad Logistiek heeft een positieve beoordeling gekregen, met verbeterpunten. De opleiding werkt nu aan die verbeterpunten en wil daar voor 1 mei mee klaar zijn. Als de verbeteringen positief zijn beoordeeld, kan de opleiding definitief voortgaan.

Meer weten over de Ad Logistiek?