Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Inhoud

De leergang Curriculumontwerp mbo kent 5 bijeenkomsten, waarbij elke keer een bepaald thema centraal staat om uit te diepen en mee aan de gang te gaan.

Bijeenkomst 1: Onderwijsvisie, het kwalificatiedossier en de wettelijke kaders

  • Kennismaking: waarom ben jij hier, wat is jouw opdracht?
  • Onderwijsvisie, kwalificatiedossier en wettelijke kaders (BOT en BPV), inspectie (wat moet en wat mag).
  • Vertaling van de visie van de school en de opleiding naar curriculumontwerp (macro, meso, micro) en verschillende modellen (4C/ID, spinneweb SLO, backwards design, scrum. ADDIE, kwadrant Zitter (hybride) en blended learning).

Bijeenkomst 2: Onderwijstheorieën, evidence-based onderwijs en good practice

  • Onderwijsleertheorieën
  • Van praktijk naar theorie - waarom doe je wat je doet en waar is dat op gebaseerd?
  • Vertaling van theorie naar praktijk
  • Evidence-based onderwijs en good practice

Bijeenkomst 3: Een betekenisvolle leeromgeving aansluitend op de beroepspraktijk van de opleiding en samenhang tussen de verschillende leeractiviteiten (vakken)

  • Betekenisvolle leeromgeving aansluitend op de beroepspraktijk van de opleiding
  • Samenhang tussen vakken/ leeractiviteiten binnen de opleiding
  • De plek van de generieke vakken en keuzedelen in het curriculum
  • Formatief handelen en toetsing

Bijeenkomst 4 : Persoonlijk leiderschap, samenwerken bij curriculumontwerp, formatief handelen en toetsing

  • Draagvlak creëren en samenwerken bij curriculumontwerp in het team.
  • Persoonlijk leiderschap

Bijeenkomst 5: Presentaties eindproducten, peerfeedback en aandacht voor implementatie en evaluaties

  • Presenteren eindproduct (vieren van successen)
  • Peerfeedback
  • Implementatie/ borging/ hoe verder?
  • Leeropbrengst