Inhoud
De leergang Curriculumontwerp mbo kent 5 bijeenkomsten, waarbij elke keer een bepaald thema centraal staat om uit te diepen en mee aan de gang te gaan.
Bijeenkomst 1: Onderwijsvisie, het kwalificatiedossier en de wettelijke kaders
- Kennismaking: waarom ben jij hier, wat is jouw opdracht?
- Onderwijsvisie, kwalificatiedossier en wettelijke kaders (BOT en BPV), inspectie (wat moet en wat mag).
- Vertaling van de visie van de school en de opleiding naar curriculumontwerp (macro, meso, micro) en verschillende modellen (4C/ID, spinneweb SLO, backwards design, scrum. ADDIE, kwadrant Zitter (hybride) en blended learning).
Bijeenkomst 2: Onderwijstheorieën, evidence-based onderwijs en good practice
- Onderwijsleertheorieën
- Van praktijk naar theorie - waarom doe je wat je doet en waar is dat op gebaseerd?
- Vertaling van theorie naar praktijk
- Evidence-based onderwijs en good practice
Bijeenkomst 3: Een betekenisvolle leeromgeving aansluitend op de beroepspraktijk van de opleiding en samenhang tussen de verschillende leeractiviteiten (vakken)
- Betekenisvolle leeromgeving aansluitend op de beroepspraktijk van de opleiding
- Samenhang tussen vakken/ leeractiviteiten binnen de opleiding
- De plek van de generieke vakken en keuzedelen in het curriculum
- Formatief handelen en toetsing
Bijeenkomst 4 : Persoonlijk leiderschap, samenwerken bij curriculumontwerp, formatief handelen en toetsing
- Draagvlak creëren en samenwerken bij curriculumontwerp in het team.
- Persoonlijk leiderschap
Bijeenkomst 5: Presentaties eindproducten, peerfeedback en aandacht voor implementatie en evaluaties
- Presenteren eindproduct (vieren van successen)
- Peerfeedback
- Implementatie/ borging/ hoe verder?
- Leeropbrengst