Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

I want it, I buy it

Project

Wat zet consumenten ertoe om een impulsaankoop te doen? Via welke psychologische processen ontstaat de drang om impulsief een product aan te schaffen? En zijn er wellicht manieren waardoor consumenten sneller of juist minder snel toegeven aan deze plotselinge drang? Dit zijn de vragen die centraal staan in het project I want it, I buy it, het promotietraject van Anne Moes. *

Impulsaankopen worden ontzettend vaak gedaan. Volgens onderzoek van Kacen et al (2012) is, afhankelijk van de productcategorie, 40 tot 70 procent van onze aankopen een impulsaankoop. Hoewel er redelijk wat onderzoek gedaan is naar impulsaankopen, is het nog niet helemaal duidelijk wat consumenten precies drijven om een impulsaankoop te doen. Dit is enerzijds interessant om te weten voor winkeliers, zodat zij hier beter op in zouden kunnen spelen. Anderzijds kan deze informatie ook interessant zijn voor consumenten. Meer dan 50 procent van de Nederlanders heeft achteraf namelijk weleens spijt van gedane aankopen (Madern & Van Gaalen, 2011). Als we beter weten waardoor impulsaankopen getriggerd worden, weten we ook beter hoe ze voorkomen zouden kunnen worden. In het project I want it, I buy it wordt door middel van verschillende studies onderzoek gedaan naar de werking en veroorzaking van impulsaankopen.

Resultaten van dit project worden gedeeld in wetenschappelijke journals, blogs, presentaties en natuurlijk in het onderwijs.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT) *Dit project wordt gesubsidieerd door NWO (projectnummer 023.011.008) en door het kenniscentrum van de HvA. Anne volgt haar promotietraject in deeltijd aan de RUG, maar is in dienst van de HvA. Uiteraard werkt Anne binnen haar promotietraject samen met haar promotor, copromotoren en andere onderzoekers binnen en buiten de HvA. 10 april 2019