Selecteren, structureren, presenteren

hbo-docenten als curators van educational resources

Poster

Van hbo-docenten wordt verwacht dat zij bij het ontwerpen van onderwijs putten uit een (online) overvloed aan potentieel studiemateriaal, ook wel educational resources genoemd. Om de onderwijskwaliteit te bevorderen, is het belangrijk dat deze resources op passende wijze worden geselecteerd, gestructureerd en gepresenteerd. Een begrip dat in dit kader in toenemende mate wordt gebruikt, is ‘curation’. Over de manier waarop hbo-docenten de rol van curator invullen, is echter weinig bekend.<br/>Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe en op grond van welke overwegingen hbo-docenten onderwijsmaterialen selecteren, structureren en presenteren. Met de voorgestelde poster worden de eerste resultaten van pilot-interviews met hbo-docenten gepresenteerd. Op basis van deze resultaten kunnen docenten beter worden ondersteund bij deze component van onderwijsontwerp.

Referentie Leighton, R., Griffioen, D. M. E., & Elen, J. (2021). Selecteren, structureren, presenteren: hbo-docenten als curators van educational resources. Poster session presented at Onderws Research Dagen 2021, Utrecht, Netherlands.
Gepubliceerd door  Higher Education, Research and Innovation 9 juli 2021

Publicatiedatum

jul 2021

Auteur(s)

Jan Elen

Research database