Historische plaquette Theo Thijssen onthuld

30 nov 2023 16:45 | Afdeling Communicatie

Op 30 november is in het Theo Thijssen Huis van de Hogeschool van Amsterdam een plaquette onthuld van de Amsterdamse schrijver en onderwijsvernieuwer. De plaquette van Theo Thijssen is afkomstig van de inmiddels gesloopte Theo Thijssenschool in IJmuiden.

De plaquette is een schenking en laat Theo Thijssen zien met beeltenissen uit zijn gedachtegoed ‘Het natuurlijk vermogen van de mens is: lief te hebben'. Voorafgaand aan de onthulling waren er toespraken door de HvA-decanen Frank Kresin (FDMCI) en Sander Nieuwland (FOO) en Theo Thijssen-expert Peter Paul de Baar.

Waar Nieuwland en De Baar ingingen op de historie en het nog steeds voelbare effect van Thijssen in het onderwijs, ging de aandacht van Kresin uit naar hoe de plaquette boven water is gekomen en de HvA heeft bereikt.

De plaquette is verkregen door bemiddeling van het Theo Thijssen Museum. Het museum kreeg een seintje van de omwonenden van de Theo Thijssenschool in IJmuiden, omdat die gesloopt zou worden. Het museum bracht de school met HvA-medewerkers in contact. Na een lange weg van demontage en opslag vanwege de nieuwbouw van het Jakoba Mulderhuis en de verbouw van het Theo Thijssenhuis, hangt deze nu op zijn nieuwe plek.

De plaquette werd onthuld door HvA-rector Geleyn Meijer en Roy Bolding, (project)manager huisvesting bij de HvA. Door Boldings toegewijde inzet, zo citeerde Kresin in zijn toespraak, heeft de plaquette uiteindelijk zijn nieuwe plek gekregen. Ook de omwonenden van de Theo Thijssenschool in IJmuiden waren betrokken bij de onthulling, omdat door hun toedoen de plaquette gespaard is gebleven.
Daarnaast was het Noord Hollands Dagblad aanwezig en publiceerde daar een artikel over.

Het natuurlijk vermogen van de mens is: lief te hebben'

Theo Thijssen

Theo Thijssen (1879 – 1943) start zijn carrière als onderwijzer op diverse Amsterdamse openbare lagere scholen. Hij heeft veel aandacht voor de leerling als individu, ongeacht zijn afkomst, en dat is vernieuwend in die tijd. Hij is ook bekend geworden door het boek Kees de Jongen (1923).