U!REKA geselecteerd als European University Alliance

3 jul 2023 13:00 | Afdeling Communicatie

Het Europese samenwerkingsverband U!REKA (Urban Research and Education Knowledge Alliance) is geselecteerd voor financiering in het kader van Europese Universiteiten (EUI) 2023. Dit betekent dat U!REKA een officiële, mede door Erasmus+ gefinancierde, alliantie van Europese universiteiten wordt, met een uitgebreid partnernetwerk en een gemeenschappelijke visie van klimaatneutraliteit. De HvA is een van de kernpartners in deze aanvraag.

In januari 2023 heeft U!REKA een voorstel ingediend bij de EU om door te groeien naar een volwaardig European University Alliance. Op 3 juli heeft de Europese Commissie de resultaten bekend gemaakt: het voorstel is geaccepteerd.

‘Europese universiteiten zijn transnationale allianties die de weg wijzen naar de universiteiten van de toekomst en daarbij de Europese waarden en identiteit uitdragen en een omwenteling teweegbrengen in de kwaliteit en het concurrentievermogen van het Europese hoger onderwijs’, volgens de website van de EC.

Met het voorstel, getiteld U!REKA SHIFT (Sustainable, Human, Inclusive, Future-proof Transition), wordt een strategische en structurele samenwerking beoogd, om ons onderwijs en onderzoek te integreren in een Europese Universiteit met een specifieke focus op het bijdragen aan een duurzame, menselijke, inclusieve en toekomstbestendige transitie naar klimaatneutrale en slimme steden. Meer informatie over de inhoud van het voorstel en de strategie en missie van U!REKA SHIFT is hier te vinden.

U!REKA en de Hogeschool van Amsterdam zijn erg blij met de feedback van de EC. Er zijn in totaal 65 aanvragen ontvangen en aan 20 daarvan is financiering toegekend. De aanvraag van U!REKA kreeg 88 van de 100 punten.

Geleyn Meijer, voorzitter van de stuurgroep U!REKA en rector van de Hogeschool van Amsterdam: “Ik ben er enorm blij mee dat ons licht nu ook in Brussel schijnt en ik dank onze voorstelcoördinator Mona Roman en haar team voor hun fantastische werk.”

De stuurgroep van U!REKA wil graag haar dank uitspreken aan alle medewerkers en studenten van U!REKA-partners Hogeschool van Amsterdam, Edinburgh Napier University, Frankfurt University of Applied Sciences, HOGENT, Metropolia University of Applied Sciences, Politécnico de Lisboa en VSB Technical University of Ostrava, en ook aan onze 24 geassocieerde partners, voor hun bijdragen aan het opstellen van het voorstel en voor het samen ondernemen van deze geslaagde sprong naar een schitterende toekomst voor het U!REKA-netwerk.

Na de zomervakantie volgt informatie over de volgende stappen voor U!REKA SHIFT.

Contact

Bent u van de pers en hebt u vragen, wilt u meer informatie of wilt u bij U!REKA betrokken zijn, neem dan contact op met Mona Roman: mona.roman@metropolia.fi

Contactgegevens voor U!REKA-partners zijn beschikbaar op ureka.eu.

Het Europese samenwerkingsverband U!REKA telt nu 30 partners.