Oekraïense studenten bezoeken Hogeschool van Amsterdam

HvA ontvangt studenten uit verschillende Europese steden voor het U!REKA Change Agents programma

29 mrt 2023 20:24 | Afdeling Communicatie

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontvangt deze week studenten uit verschillende Europese steden voor het U!REKA Change Agents programma. Onder hen zijn ook een aantal studenten van Oekraïense Universiteit van Odessa.

Lisa Chakir studeert Business Administration aan de University of Applied Sciences Mittweida in Duitsland. “In maart 2022 ben ik in mijn eentje naar Duitsland gegaan. Mijn familie is nog in Odessa. Ze willen niet weg, mijn vader heeft heel zijn leven in Odessa gewoond. Gelukkig is het daar nu relatief rustig. Het is er niet goed, maar het wordt ook niet erger.”

Het U!REKA Change Agents programma biedt studenten uit heel Europa de kans om internationaal samen te werken aan vraagstukken rond duurzaamheid. Het is de tweede keer dat de HvA gastheer is. Deze editie focust zich op het creëren van publiek bewustzijn rondom het duurzaam gebruik van water in Europese steden.

Onderdeel van het programma is een bezoek van een week aan Amsterdam waarin de studenten samen op bezoek gaan bij duurzame initiatieven in de stad. Woensdag gingen de studenten langs bij de duurzame broedplaats de Ceuvel in Amsterdam-Noord en de Bubble Barrier in het Westerdok waar het waterschap en de gemeente er op innovatieve wijze voor zorgen dat het plastic uit de grachten niet in de Noordzee terechtkomt.

De week in Amsterdam is georganiseerd door Digital Society School in samenwerking met U!REKA-coördinator Dymphna Snijders Blok. “Met het Change Agents programma geven we studenten van de HvA en de U!REKA-partners de kans om samen aan innovatieve oplossingen te werken voor complexe duurzaamheidsvraagstukken. Met behulp van onder andere design thinking en inspiratiesessies stimuleren we de studenten met diverse achtergrond en opleidingen om een Change Agent te worden. Deze editie zijn er studenten social work, architectuur, business, IT en digital design uit Frankfurt, Helsinki, Gent, Odessa en Amsterdam.”

De groep Europese studenten in Amsterdam

Lisa is enthousiast over het bezoek aan Amsterdam. “Ik had een kleine cultuurshock toen ik op de HvA kwam – in positieve zin. Het is zo groot, het lijkt wel een shopping centre.” Dat Lisa in het buitenland nu zoveel buitenlandervaring opdoet is niet alleen het gevolg van de oorlog in haar thuisland. “Ik wilde sowieso graag in het buitenland gaan studeren, daarom heb ik ook Engels en Duits geleerd. Wel zou ik graag over een paar jaar weer terugkeren naar Odessa als dat kan.”

Aan het eind van de week presenteren de studenten hun bevindingen bij de Digital Society School. Dat er dit jaar ook studenten uit Oekraïne meedoen is te danken aan de samenwerking die de HvA, als coördinator van U!REKA, in oktober vorig jaar ondertekende met de Universiteit van Odessa.

De komende maanden willen de twee instellingen op verschillende terreinen de samenwerking gaan uitbreiden. “Het is geweldig dat deze groep studenten als eerste de vruchten kan plukken van deze samenwerking, en dat de studenten uit Odessa ook toegang hebben tot andere partners in het U!REKA-netwerk.” zegt rector Geleyn Meijer.