Amsterdamse Architectuurprijs nomineert Jakoba Mulderhuis

20 mrt 2023 16:40 | Afdeling Communicatie

Het Jakoba Mulderhuis van de Hogeschool van Amsterdam is één van de 10 genomineerde projecten voor de Amsterdamse Architectuurprijs (AAP) 2023. Met de Amsterdamse Architectuurprijs wil Arcam het publieke debat over de Amsterdamse architectuur stimuleren.

Wie uiteindelijk de Amsterdamse Architectuurprijs (AAP) 2023 gaat winnen wordt op 10 mei bekend. Dan reiken een vakjury en een publieksjury in de Rode Hoed de AAP-award uit aan de architect en opdrachtgever van het beste project dat afgelopen jaar is opgeleverd binnen de gemeentegrenzen van Amsterdam.

Het Jakoba Mulderhuis werd in september 2022 in gebruik genomen door de faculteit Techniek. Het Jakoba Mulderhuis bevindt zich op de hoek van de Wibautstraat en de Mauritskade. Het is een duurzaam, flexibel onderwijsgebouw met een open karakter en state-of-the-art-voorzieningen

Voorbeeldstellend en agenderend

Het Jakoba Mulderhuis kwam in de top 10 vanuit een longlist van ruim 100 projecten die in 2022 in Amsterdam zijn opgeleverd. De 10 genomineerde projecten zijn volgens de programmaraad van Arcam voorbeeldstellend, agenderend en een navolgenswaardig voorbeeld zijn voor wat architectuur kan betekenen in de stad in het algemeen en voor Amsterdam in het bijzonder.

Alle nieuwe gebouwen maken kans

Alle gebouwen die in 2022 zijn opgeleverd, maakten kans op de Amsterdamse Architectuurprijs. De lijst bestaat jaarlijks uit een breed palet van wonen, kantoren, onderwijs, infrastructuur, zorg, hotels, publieke en culturele gebouwen.

Wat er tot 10 mei gebeurt

Vakjury en publieksjury bezoeken de tien genomineerde projecten. Beiden kiezen met hun eigen criteria en onafhankelijk van elkaar een winnaar. Die winnaar wordt op 10 mei bekendgemaakt in de Rode Hoed. Pakhuis de Zwijger organiseert op 18 en 25 april en 2 mei gespreksprogramma’s met de architecten, opdrachtgevers, juryleden en andere experts.

Meer informatie:

fotografie: Sebastian van Damme