Studenten werken samen voor lokaal en seizoensgebonden voedsel

27 feb 2023 16:04 | Afdeling Communicatie

Studenten van drie verschillende faculteiten van de Hogeschool van Amsterdam gaan samenwerken en onderzoek doen om het voedselaanbod op de campussen duurzamer en lokaler te maken. De faculteit Techniek is gestart met dit vernieuwend project rondom Sustainable Food Systems. Daarnaast werken studenten van Voeding & Diëtetiek en het lectoraat Ondernemerschap samen om een voedselnetwerk vorm te geven. Facility Services, verantwoordelijk voor het eten en drinken dat op de HvA wordt aangeboden, speelt ook een rol.

De techniekstudenten vertegenwoordigen het grootste deel van de meer dan 80 eerste-, tweede-, derde- en vierdejaars die het komende semester projecten en onderzoek gaan uitvoeren rondom het thema food. Zo gaan de logistiekstudenten aan de slag met korte voedselketens en het verbeteren van de supply chains van Albert Heijn en Sligro. Studenten van Voeding & Diëtetiek en Toegepaste Psychologie gaan het bewustzijn over gezonde voeding in de HvA-kantines vergroten. Voor het eerst zullen studenten, docenten en ook onderzoekers uit drie faculteiten met elkaar verbonden zijn en kennis en know-how met elkaar delen.

Bijna 70 procent vegetarisch

Meer dan 44 studenten gaan de komende maanden werken aan twaalf opdrachten met als hoger doel: een nieuwe kijk op gezond en duurzaam voedsel voor de hele HvA. De HvA-restaurants hebben de afgelopen jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt. Het aanbod is met de inmiddels tientallen lokale ondernemers op de campussen met een keur aan concepten uit de wereldkeukens heel divers geworden. Bijna 70 procent van wat studenten eten is vegetarisch. Ondertussen maakt Facility Services steeds meer gebruik van data om in te schatten wat de behoefte aan eten is, zodat ze beter kunnen inkopen en er minder voedselverspilling optreedt. En toch staan zij pas aan het begin van de transitie naar een voedselaanbod dat eerlijk, duurzaam, gezond en waar mogelijk zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden is. Dit is een grote uitdaging, zeker omdat het ook betaalbaar voor studenten en medewerkers moet blijven.

Het onderzoek vindt plaats in een Community of Practice: een omgeving waarin studenten, docenten, onderzoekers en externe partners samenwerken aan complexe vraagstukken. Het doel is om de inzet van studenten in meerjarige, gestapelde opdrachten optimaal te gebruiken. En ondertussen de resultaten toe te passen in de praktijk.

Meer begeleiding & leren over duurzame voedselsystemen

De studenten van de Community of Practice krijgen extra begeleiding rondom het thema voedsel. Natuurlijk aangepast aan hun specifieke behoefte en thematiek. Daarbij zullen zij - als het kan - multidisciplinair samenwerken en elkaar feedback geven.

In een parallel traject kunnen studenten buiten de opdracht om meer te weten te komen over het voedselsysteem in de metropoolregio Amsterdam. Er worden hen workshops, excursies en presentaties van onder andere lokale boeren, experts uit de voedingswereld en food(service)bedrijven aangeboden. Daarnaast worden ze uitgedaagd om letterlijk mee te gaan werken, bijvoorbeeld met meewerkdagen op een boerderij of het organiseren van food-evenementen op de HvA. De droom van de Community of Practice is om zo een Young Food Community te vormen, die het bewustzijn over de noodzaak en oplossingen voor een nieuw voedselsysteem, binnen en buiten de HvA gaat meehelpen vergroten.