HvA verbindt zich aan Hidden Disabilities Sunflower

1 dec 2022 10:53 | Afdeling Communicatie

De HvA sluit zich als eerste hogeschool van Nederland aan bij Hidden Disabilities Sunflower: een symbool voor mensen met een onzichtbare beperking om aan te geven dat zij wellicht extra steun, hulp of tijd nodig hebben.

Zoë de Jong, oud-student Verpleegkunde aan de HvA, werkte drie jaar lang als peercoach bij Limitless waar ze eerstejaarsstudenten met dezelfde beperking begeleidde. Tijdens haar studie kwam Zoe met het idee om samen te werken met Hidden Disabilities Sunflower. “Zelf heb ik meerdere medische aandoeningen. Mijn autonome zenuwstelsel is een beetje van slag. Doordat de bloedsomloop in mijn hersenen minder goed werkt, word ik snel duizelig en kan ik flauwvallen als ik te lang blijf staan. De meeste van mijn aandoeningen zijn onzichtbaar, tenzij ik mijn rolstoel bij me heb. Op het vliegveld in Engeland kwam ik voor het eerst in aanraking met de Hidden Disabilities Sunflower. Daar is de zonnebloem al jarenlang onderdeel van de luchthavens. In mijn eigen woonplaats kwam ik het symbool ook bij meerdere organisaties tegen. Dat bracht mij op de gedachte: hoe mooi zou het zijn om ons als eerste hogeschool van Nederland te verbinden aan de Sunflower?”

Zoë de Jong

Verborgen beperkingen

Mensen die een onzichtbare beperking hebben, zoals autisme, ADHD, chronische pijn of angst, krijgen regelmatig te maken met onbegrip. Doordat hun beperking niet zichtbaar is kan het voor hun omgeving lastig zijn om de uitdagingen waar zij mee te maken hebben te (h)erkennen of begrijpen. “Als je een onzichtbare beperking hebt, heb je niet altijd zin om dat aan jan en alleman uit te leggen. De Sunflower Keycord is een laagdrempelige manier om wat extra hulp aan je omgeving te vragen, zonder in detail te hoeven treden over je beperking”, zegt Zoe. Het zonnebloemsymbool kan gedragen worden als keycord, badge of polsbandje. De Sunflower is wereldwijd erkend en kent momenteel meer dan een miljoen gebruikers.

Hidden Disability Sunflower

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

“Van studenten om me heen hoor ik dat zij zich niet altijd gezien of gehoord voelen. De HvA heeft veel voorzieningen voor studenten met een beperking, maar op het gebied van fysieke toegankelijkheid valt er nog winst te behalen. Lang niet alle locaties zijn bijvoorbeeld rolstoeltoegankelijk. Door ons aan te sluiten bij de Sunflower creëren we meer bewustzijn voor mensen met een beperking en zetten we concrete stappen in het inclusiever maken van de HvA. Hopelijk inspireren we hiermee ook andere hogescholen om zich te verbinden aan de zonnebloem. Veel studenten met een beperking weten inmiddels van de Sunflower af, maar dat betekent niet dat mensen zonder beperking dat ook weten. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om studeren en werken aan de HvA zo toegankelijk mogelijk te maken.”