Feestelijke uitreiking eerste HvA-microcredentials

10 okt 2022 15:28 | Afdeling Communicatie

Afgelopen vrijdag 7 oktober werden op de Hogeschool van Amsterdam de eerste microcredentials uitgereikt aan cursisten van het IT-omscholingstraject Make IT Work. Microcredentials zijn digitale deelcertificaten waarmee een cursist of student kan aantonen dat hij of zij over bepaalde kennis, vaardigheden en competenties beschikt.

Pilot

De HvA doet mee aan de landelijke pilot van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Het omscholingstraject Make IT Work trapt de pilot voor de HvA af. Zij hebben verschillende modules ontwikkeld waarin microcredentials te behalen zijn op het gebied van IT. Projectleider Bram van der Kruk kijkt tevreden terug op de pilot: “De HvA biedt onderwijs voor professionals die willen investeren in een Leven Lang Ontwikkelen. Met deze deelname leren we binnen de HvA hoe we modularisering van het onderwijs in de praktijk kunnen brengen. En zo vorm te geven aan onze ambitie om studenten meer regie op het eigen leerpad te geven. Een diploma is niet meer het eindpunt, maar de start van iets nieuws.”

De uitreiking was een feestelijk moment voor de cursisten die de microcredentials in ontvangst namen. Deze cursisten volgen de omscholing Make IT Work waarin zij worden omgeschoold tot junior IT’er. Per module ontvangen zij één digitale microcredential. Binnen de omscholing zijn op dit moment 10 modules ontwikkeld waarvoor een microcredential te behalen is. “Het is voor het eerst dat er microcredentials behaald zijn op de HvA, daarom wilden we deze op een feestelijke en fysieke manier uitreiken. Een mooie dag om op terug te kijken!” blikt Bram terug.

Toekomst

In de toekomst wil de HvA verder inzetten op flexibilisering van het onderwijs en een Leven Lang Ontwikkelen. De microcredentials zijn hier een erg mooi voorbeeld van. Ambitiecoördinator Regie op Eigen Leerpad Déhlia Borst legt uit: “We zijn nog niet zo ver, maar uiteindelijk zou het natuurlijk super zijn als je verschillende modules en vakken kunt volgen, hiervoor microcredentials behaald en dit uiteindelijk leidt naar een landelijk erkend diploma.” De eerste stap is afgelopen vrijdag genomen. Nu werkt de HvA aan de ontwikkeling van microcredentials voor verschillende onderwerpen en onderwijseenheden. Dit is één van de bouwstenen van de HvA ambitie om studenten meer regie op het eigen leerpad te geven.

Meer weten?

Ben je als werkgever, professional, collega of student nieuwsgierig geworden naar deze vorm van onderwijs, heb je leuke suggesties of wil je meer weten? Neem dan contact op met Bram van der Kruk via b.van.der.kruk@hva.nl .