HvA opent nieuw onderwijsgebouw als sluitstuk van Amstelcampus

1 sep 2022 22:54 | Afdeling Communicatie

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft haar toekomstbestendige en meest duurzame onderwijsgebouw in gebruik genomen. Het Jakoba Mulderhuis aan het Rhijnspoorplein is het slotstuk van de Amstelcampus, gelegen aan de Wibautstraat.

Het pand biedt plaats aan zo’n 6.000 tot 7.000 studenten van de faculteit Techniek en omvat circa 25.000 vierkante meter aan onderwijsruimte. Op 1 september 2022 is het gebouw officieel in gebruik genomen tijdens de opening van het hogeschooljaar. Het Jakoba Mulderhuis bevindt zich op de hoek van de Wibautstraat en de Mauritskade, op de rand van de historische binnenstad aan de Singelgracht. Het gebouw vormt samen met het Benno Premselahuis aan de overkant van de Wibautstraat een toegangspoort tot de stad.

Flexibel maakt toekomstbestendig

Oud-HvA-bouwkunde studenten Marc Koehler (Marc Koehler Architects) en Nanne de Ru (Powerhouse Company) werkten samen aan het ontwerp van het Jakoba Mulderhuis en betrokken in 2014 de Architekten Cie. bij het ontwerpteam. Het resultaat is een duurzaam, flexibel onderwijsgebouw met een open karakter, state of the art-voorzieningen en volledig toegespitst op de rijke leeromgeving. Hier komen onderwijs, onderzoek, beroepspraktijk en buurt samen.

Atrium als verbinder

Een imposant atrium verbindt het Jakoba Mulderhuis met het naastgelegen Theo Thijssenhuis, dat tijdens de bouwfase in gebruik bleef. Alle verdiepingen komen uit op het atrium en hebben open terrassen, waar studenten aan hun projecten kunnen werken. Het atrium zorgt voor een open karakter met veel daglicht. De architecten willen hiermee ruimte creëren voor grote events en exposities op de begane grond en als gestapelde podia waar de studenten van verschillende kennisgebieden elkaar ontmoeten. Een plek die zorgt voor creativiteit en waar mensen graag samenkomen en hun werk tonen en kennis delen.

Grenzeloos ontmoeten en inspireren

Het gebouw is toegespitst op een onderwijsvisie waarbij er projectmatig wordt gewerkt, er minder hoorcolleges zijn en studenten werken in communities. In de laagbouw, die bestaat uit labs en mixed zones, werken derde- en vierdejaars studenten. In de hoogbouw, met voornamelijk leslokalen, is plaats voor de eerstejaars en tweedejaars studenten. De ambitie om verschillende disciplines bij elkaar te brengen, samen te laten werken en elkaar te inspireren is vertaald in een interieurontwerp. Samen met de grondlegger en visionair van het huidige gedachtengoed, oud-decaan Gerard van Haarlem (1957-2020) is er een open community building ontstaan met verbinding naar de stad. Door open ateliers, flexibele interieurelementen en een eenduidig kleurenpakket op de verdiepingen van grijs, zwart en felle kleuraccenten, is er een connectie ontstaan tussen ‘tech & touch’.

‘Blended learning’

Door de flexibele opzet met grote overspanningen tussen de kolommen, verplaatsbare binnenwanden en slimme installaties kan het interieur eenvoudig worden aangepast aan veranderende opvattingen over studeren en lesgeven. Docenten kunnen ruimtes ‘customizen’ met een mix aan leervormen en ruimtelijke opstellingen, zoals groepswerk aan tafeleilanden, leslokalen, labs, concentratieplekken en ontmoetingsplekken; het zogenaamde ‘blended learning’. De architecten zijn de eerste generatie afstudeerders van de HvA die met projectgestuurd onderwijs zijn opgeleid in het voormalige gebouw de Leeuwenburg en hebben hun positieve ervaringen met blended learning maximaal in het nieuwe ontwerp tot uiting gebracht.

Default duurzaam

De visie op een duurzaam gebouw is gestoeld op hergebruik, het minimaliseren van verbruik, gebruik van duurzame energie en een duurzame uitvoering van de bouw. De flexibele structuur maakt het Jakoba Mulderhuis ook toekomstbestendig op langere termijn. Het gebouw kan relatief eenvoudig naar andere functies transformeren doordat de hoogbouw en laagbouw los van elkaar kunnen functioneren. Het ontwerp behaalde in 2014 een BREEAM Excellent score van 76,22%, de één na hoogste certificering voor een duurzaam ontwerp en heeft energielabel A++. Door het atrium wordt er gebruik gemaakt van passieve zonne-energie en het natuurlijke daglicht creëert een zeer comfortabele en gezonde werkomgeving die bespaart bovendien aanzienlijk op elektriciteit. Op het dak ligt een groen dak met ruimte voor flora & fauna en zonnepanelen met een gemiddelde opwekking van 34.000 kWh. Op hoogte zijn er nestvoorzieningen aangebracht voor gierzwaluwen en vleermuizen. Het gebouw is aangesloten op een WKO (warmte-koudeopslag) en maakt gebruik van submetering. Zo is real time inzichtelijk wat het verbruik is per verdieping. Bijna 25 procent van het losse meubilair is hergebruikt. Slimme toiletgroepen besparen zo’n 30 procent water en de ledverlichting in het gebouw reageert op zonlicht en aanwezigheid. Op iedere verdieping is een Join the Pipe-watertappunt voor drinkwater, wat indirect bijdraagt aan schoon drinkwater in landen waar dat niet vanzelfsprekend is.

Jakoba Mulder

Bijna alle gebouwen van de HvA zijn vernoemd naar mensen die uitblonken in hun vakgebied en betekenis hadden voor Amsterdam. Het Jakoba Mulderhuis droeg in de ontwerp-, ontwikkel- en bouwfase de naam ‘Conradhuis’. De HvA ging op zoek naar een andere naam om diversiteit ook tot uiting te laten komen in de benaming van gebouwen. De naamgever werd de Amsterdamse stedenbouwer Jakoba Mulder (1900-1988). Ruim veertig jaar werkte zij voor de gemeente Amsterdam. Ze heeft onder andere het Amsterdamse Bos ontworpen en vormgegeven aan de wijken Slotermeer en Osdorp.

Foto's Sebastian van Damme

Meer weten over de geschiedenis van de Amstelcampus? Bekijk de video.