Dag van de Duurzaamheid in het Onderwijs: 4 tips

10 okt 2022 11:40 | Afdeling Communicatie

Voor de HvA is het belangrijk dat iedere student in het onderwijs te maken krijgt met duurzaamheid. En laten we wel wezen, voor alle studenten in Nederland is dat belangrijk. Maar hoe te beginnen? Hoofddocent duurzaam gedrag Esther Parigger geeft op de Dag van de Duurzaamheid in het Onderwijs vier tips:

1. Praat met elkaar over groene en sociale duurzaamheid

Een gesprek over klimaatverandering en duurzaamheid hoeft niet zwaar te zijn, maar het kan toch best lastig zijn om er over te beginnen. Via Klimaatgesprekken is het mogelijk om deel te nemen aan een workshopreeks die jou kan helpen je eigen duurzame gedrag onder de loep te nemen en die jou kan leren stap voor stap het gesprek wel aan te gaan.

2. Plan eens een duurzaam teamuitje met je collega’s

Duurzaam denken en doen mag ook een beetje leuk zijn. Je hoeft niet de hele tijd zware gesprekken te voeren over het vergaan van de wereld. Zo gaan Esther en haar collega’s binnenkort naar de voorstelling SNIKHEET van Parels voor de Zwijnen in Amsterdam-Noord. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer leuke en duurzame uitjes te bedenken, waardoor je op een andere manier toch stil kan staan bij het onderwerp.

3. Laat je inspireren door Professor of Practice Kate Raworth

Als je met studenten praat over duurzaamheid krijgt je onherroepelijk een keer de vraag: ‘maar wat is eigenlijk de definitie van duurzaamheid?’ Een eenduidig antwoord daarop is er niet, maar het helpt om in ieder geval een onderscheid te maken tussen groene en sociale duurzaamheid. Het model dat Kate Raworth in deze TED-talk toelicht is daarbij heel handig!

4. En nu aan de slag? Gebruik de Toolbox Duurzaam Onderwijs

Met elkaar praten over duurzaamheid helpt natuurlijk al, maar als het op je eigen onderwijs aankomt, weten docenten soms niet zo goed waar ze kunnen beginnen. Ze willen wel wat met duurzaamheid, maar wat precies? De Toolbox Duurzaam Onderwijs die Rick Schellingerhout heeft ontwikkeld kan je daarbij helpen! Mail Rick voor meer informatie over de Toolbox en ga eens lekker grasduinen in wat mogelijk is!