HvA benoemt Michel Sylla tot Photographer in Residence

8 jul 2022 16:31 | Afdeling Communicatie

Fotograaf Michel Sylla is in het studiejaar 2022-2023 de Photographer in Residence van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In die rol gaat hij bij bijzondere gelegenheden een kunstfoto maken. Ook krijgt Sylla de gelegenheid om zijn werk te exposeren op een HvA-locatie. Sylla is in juli 2022 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie.

Michel Sylla (1996, Frankrijk) neemt herinneringen als uitgangpunt voor zijn werk. Hij zegt daarover: “Herinneringen worden vaak gezien als iets dat achter ons ligt, maar in feite spelen ze een actieve rol in ons heden. Vanuit die gedachte ben ik foto's gaan maken van alle plaatsen waar ik heb gewoond en van plaatsen die indruk op mij hebben gemaakt. Vervolgens gebruikte ik 3D-software om mijn eigen architectuur te creëren.”

Elk jaar bezoekt een jury van de HvA de presentatie van de afdeling Fotografie tijdens de Graduation Show van de Rietveld Academie. De keus viel dit jaar op Sylla. De jury motiveerde de keuze voor hem als volgt: “Het afstudeerwerk van Michel gaat over zijn eigen herinneringen en de jury is erg benieuwd hoe Michel deze benadering zou kunnen overnemen om met de herinneringen van anderen te werken. Aangezien Michel 3D-software gebruikt, ziet de jury ook spannende mogelijkheden voor Michel om zijn krachten te bundelen met deskundigen van de HvA op dit gebied en verdere innovatieve manieren te ontwikkelen om persoonlijke verhalen opnieuw te vertellen."

Sinds 2015 werkt de HvA samen met de Gerrit Rietveld Academie aan het Photographer in Residence-programma. Dit stelt de HvA in staat om een jubilerend of vertrekkend bestuurslid een uniek cadeau te geven en de eigen kunstcollectie aan te vullen met origineel werk van een jonge, in Amsterdam opgeleide kunstenaar. De kunstenaar krijgt de kans om een nieuw publiek te bereiken. De jury bestond dit jaar uit: Jopie Nooren (voorzitter CvB), Gerdi Limonard (hoofd Bibliotheek), Fernon Longfur (studentassessor), Joris van Loon (docent), Tamara Witschge (lector) en Lisette Visser (personal assistent jopie Nooren).