HvA succesvol bij het binnenhalen van RAAK PRO-subsidies

31 mei 2022 13:41 | Afdeling Communicatie

Acht onderzoeksprojecten van de HvA gaan de komende vier jaar aan de slag met ieder 700.000 euro van Regieorgaan SIA.

De HvA diende in totaal tien voorstellen in voor de zogeheten RAAK-PRO, een financieringsinstrument voor vierjarig onderzoek van hoogwaardige en inhoudelijke kwaliteit. Daarvan werden er drie toegekend aan de Faculteit Techniek, twee aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding en een aan de Faculteit Maatschappij & Recht, Faculteit Bewegen Sport & Voeding en Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie.

De prestatie van de HvA bij de subsidieronde is opmerkelijk, want normaliter wordt hooguit veertig procent van de aanvragen van een hogeschool gehonoreerd. Bovendien werden de verschillende aanvragen hogelijk gewaardeerd. Het projectvoorstel van Hessel Nieuwelink over effectief burgerschapsonderwijs werd zelfs als beste beoordeeld.

Het onderzoek dat de lectoraten van de HvA komende jaren gaan doen is in veel gevallen in lijn met de speerpunten van de hogeschool. Zo wordt er onder meer onderzoek gedaan naar duurzame voeding, de lokale energietransitie, verduurzaming van voedselsystemen en menselijke waarden bij de inzet van artificial intelligence.

De beroepspraktijk centraal

Bij RAAK-PRO staat een vraag uit de beroepspraktijk centraal. Het consortium dat een subsidie toegekend krijgt, bestaat naast de hogeschool, minimaal uit twee mkb-ondernemingen of publieke partijen uit de beroepspraktijk of een combinatie van beide.

Het consortium werkt systematisch samen aan het ontwikkelen van nieuwe kennis en de toepassing daarvan. Oplossingen kunnen de vorm hebben van een prototype, een nieuwe werkwijze of een ander toepasbaar resultaat. Het onderzoek levert daarnaast een aantoonbare bijdrage aan de vernieuwing van het hoger beroepsonderwijs.

Lees meer over RAAK-PRO financiering op de website van Regieorgaan SIA