Hogeschool van Amsterdam

Hogeronderwijspremie voor HvA-docenten van de Faculteit Techniek

Eerste prijs voor LeerLevels, onderwijsproject om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen

1 mrt 2021 16:26 | Afdeling Communicatie

Een docententeam van de Faculteit Techniek rondom Youssef El Bouhassani mag zich de eerste winnaar van de Nederlandse Hogeronderwijspremie noemen. De docenten ontvangen de premie voor het inzetten van LeerLevels om kansengelijkheid te vergroten. De focus is hierbij om eerstejaars studenten te ondersteunen bij de overgang vanaf hun vooropleiding naar het hbo.

De Hogeronderwijspremie is in het leven geroepen door het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. HvA-docent Youssef El Bouhassani, een van de oprichters van LeerLevels, ontving vandaag de premie uit handen van minister Ingrid van Engelshoven.

“Heel bijzonder!” reageert El Bouhassani verheugd op het nieuws van zijn uitverkiezing. “De premie geeft ons ongekende mogelijkheden om de impact te vergroten.”

Ook HvA-rector Geleyn Meijer is trots op de prestatie van het docententeam van de Faculteit Techniek. “Youssef en zijn collega’s laten zien dat er veel mogelijk is door een combinatie van ondernemerschap in het onderwijs, een groot hart voor de student en online middelen. De premie is een fantastische manier om met dit voorbeeld anderen te inspireren.”

LeerLevels

In 2015 kwamen Youssef El Bouhassani en Jonas Voorzanger, docent natuurkunde van Het Amsterdams Lyceum, op het idee voor LeerLevels. Ze ontwikkelden een app die leerlingen kunnen gebruiken om zich voor te bereiden op het eindexamen natuurkunde. Bovendien is de app heel goed te gebruiken door hbo-studenten die hun kennis van het vak willen opfrissen. Met hulp van kunstmatige intelligentie krijgt iedere leerling of student een op maat gemaakte leerroute met uitlegvideo’s en vragen.

El Bouhassani en Voorzanger legden het fundament voor de aanpak en ontwikkelden samen de applicatie, het onderwijsmateriaal en de hulpmiddelen voor docenten. In een volgend stadium hebben HvA-docenten Wilbert te Velde, Charaf Batou, Joppe Buntsma, lector Bert Bredeweg, ondersteuner Paul den Hertog en faculteitsdecaan Esther Ras bijgedragen aan de implementatie en evaluatie.

“Deze tool sluit aan bij onze kijk op leren. Namelijk dat de jonge professionals bij ons nog zelfstandiger leren denken dan ze al doen, totdat ze meer doen dan wij kunnen voorzien,” zegt Ras over het belang van LeerLevels voor studenten van de Faculteit Techniek.

De initiatiefnemers van LeerLevels benadrukken dat het succes van het project rondom gelijke kansen niet mogelijk was geweest zonder de hulp van vele collega’s van zowel de HvA als van Het Amsterdams Lyceum. El Bouhassani: “Ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben dat iedereen zo enthousiast was en wilde helpen." De volgende stap die het team wil gaan zetten is om LeerLevels op te schalen naar meerdere vakken en opleidingen.

De eerste Hogeronderwijspremie

Met het winnen van de Hogeronderwijspremie ontvangt het team een bedrag van 1,2 miljoen euro dat geïnvesteerd kan worden om de impact van LeerLevels te vergroten ten dienste van de onderwijsgemeenschap van de instelling als geheel.

Het is voor het eerst dat OCW de Hogeronderwijspremie uitreikt. De premie zal vanaf nu jaarlijks worden uitgereikt aan hogescholen en universiteiten. In totaal is er jaarlijks 5 miljoen euro te verdelen. 2½ miljoen euro voor de teams van de hogescholen en hetzelfde bedrag voor de teams van de universiteiten. De genomineerde teams ontvangen 1,2 miljoen euro, 800.000 euro of 500.000 euro.

De Nederlandse Hogeronderwijspremie is in het leven geroepen voor het vergroten van de waardering voor en het bevorderen dan wel belonen van hoger onderwijs met een grote of bijzondere impact. Naast waardering voor wetenschappelijk onderzoek met de NWO-Spinozapremie, NWO-Stevinpremie voor kennisbenutting en de Deltapremie voor praktijkgericht onderzoek wordt door de uitreiking van de Nederlandse Hogeronderwijspremie expliciet waardering uitgesproken voor het Nederlandse hoger onderwijs.