Centre for Applied Research on Business and Economics
dhr. Drs. J.W. Landman (Willem)
Docent/PromovendusNa een studie geschiedenis en maatschappijwetenschappen aan de VU heeft Willem Landman eerst als docent in het middelbaar onderwijs gewerkt. Naast de studie bedrijfseconomie aan de UvA die hij vervolgens deed, werkte Willem als docent handelswetenschappen. Vanaf 1993 is hij verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Eerst als docent marketing en bedrijfseconomie binnen de Technisch Maritieme Faculteit, later verantwoordelijk voor de zogenaamde vrije keuzevakken waaronder het vrije keuzevak beleggen. Vanaf 2006 werkt hij binnen het Domein Economie en Management als eindverantwoordelijke voor de minor beleggen en als docent behavioral finance en beleggingsadvies binnen deze minor.
Promotieonderzoek
In 2009 is Willem aan een promotieonderzoek aan Nijenrode begonnen naar de risicoperceptie van beleggers met een beurs van NYSE/Euronext.
Tevens is hij als columnist betrokken bij het Tijdschrift voor Economisch Onderwijs.
-
Hoeders van het maatschappelijk verkeer
de Jong, G., & Landman, W. (2020). Hoeders van het maatschappelijk verkeer: Soft skills 2 . TEO, Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 120(3), 6-7. https://www.vecon.nl/tijdschriften/34129/teo-2020-nr-3
-
Meldpunt Mores
Jacobs, R., de Graaf, F. J., & Landman, W. (2016). Meldpunt Mores: Inventarisatie klachtendossiers. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Corporate Governance and Leadership.
-
Visie...
Landman, W. (2015). Visie... Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2015(1), 18-19.
-
Piketty over ongelijkheid
Landman, W. (Author). (2014). Piketty over ongelijkheid: sterke analyse met zwakke voorstellen. Web publication/site, Mejudice. http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/piketty-over-ongelijkheid-sterke-analyse-met-zwakke-voorstellen
-
Bankiers verkeren nog steeds in een identiteitscrisis en meten met twee maten
Landman, W. (2014). Bankiers verkeren nog steeds in een identiteitscrisis en meten met twee maten. Het Financieele Dagblad, 2014(24 mei), 15.
-
De ontwikkeling van het economisch onderwijs
Landman, W. (2014). De ontwikkeling van het economisch onderwijs. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2014, 12-13.
-
Een uitstapje met Boot (tocht)
Landman, W. (2014). Een uitstapje met Boot (tocht). Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2014(augustus), 19-20.
-
Je bent jong en je wilt wat
Landman, W. (2014). Je bent jong en je wilt wat. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2014(mei), 16-17.
-
Leugens, grotere leugens en jaarverslagen
Landman, W. (2014). Leugens, grotere leugens en jaarverslagen. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2014(januari), 34-35.
-
Rages en hypes
Landman, W. (2014). Rages en hypes. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2014(juni), 8-9.
-
Overheid stelt zich opvallend terughoudend op als het om het falen van financiële instellingen gaat
Landman, W. (2013). Overheid stelt zich opvallend terughoudend op als het om het falen van financiële instellingen gaat. Het Financieele Dagblad, 2013(7 september).
-
Denkraam
Landman, W. (2013). Denkraam. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2013(september), 16-17.
-
Hoe gaan we om met geld?
Landman, W. (2013). Hoe gaan we om met geld? Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2013(januari), 16-17.
-
Kern van het economieonderwijs
Landman, W. (2013). Kern van het economieonderwijs. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2013(2), 20-21.
-
Leren te leren
Landman, W. (2013). Leren te leren. Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2013(3), 22-23.
-
Wie bepaalt wat?
Landman, W. (2013). Wie bepaalt wat? Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2013, 14-15.
-
Is alles te leren?
Landman, J. W. (2012). Is alles te leren? Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 11, 14-15.
-
Risicoperceptie bij beleggers
Landman, W., & Koelewijn, J. (2009). Risicoperceptie bij beleggers. Hogeschool van Amsterdam.
- Access2Capital: Met creativiteit en prudentie naar een goede financieringsmix voor de creatieve sector
- Financieel advies en ondersteuning
- ACCESS2CAPITAL: to creatively and prudently arrive at a proper finance mix for the creative sector
- Financial consulting and support
- Praktijk studenten onderzoek: Risicoprofielen bij financiele instellingen
- Risk Profiling at financial institutions
- Onderzoek naar Ethisch Leiderschap
- Researching ethical leadership