Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence

Dutch Applied AI Award 2023 naar KLM, Mainblades & KPN

Vliegtuiginspectie met connected drones

6 nov 2023 15:00 | Applied Artificial Intelligence

KLM Engineering & Maintenance, Mainblades en KPN hebben dit jaar de Dutch Applied AI Award gewonnen. De jury van de award was met name lovend over de koppeling van drones, communicatietechnologie en Artificiële Intelligentie in dit samenwerkingsverband. KLM, Mainblades en KPN ontvingen de prijs op de jaarlijkse Computable Awards uit handen van juryvoorzitter Nanda Piersma.

Voor KPN was het de vierde award die avond en daarmee was het bedrijf de grote winnaar van de awardshow. In alle vier de gevallen moeten ze de prijzen wel met andere partijen delen, omdat het projecten betreft waarin het gezamenlijk optrok.

Snelle detectie van schade bij vliegtuigen

De Dutch Applied AI Award ontving KPN voor het innovatietraject dat het samen met Mainblades en KLM aanging. De inspectie van vliegtuigen is belangrijk, maar ook tijdrovend. Door de inzet van drones kan KLM schade sneller detecteren. Mainblades levert de software en technologie voor visuele inspecties van vliegtuigen met geautomatiseerde drones. KPN zorgt voor de connectiviteit. “In de toekomst heeft elk vliegtuig misschien wel zijn eigen drone”, aldus Bas de Glopper, innovatiemanager bij KLM Engineering & Maintenance.

KLM gebruikt deze drones onder meer om vliegtuigen in een hangar te controleren op onweerschade. “Na een blikseminslag moet een vliegtuig altijd geïnspecteerd worden”, licht De Glopper toe. “Deze schade kan zo groot zijn als een tennisbal, maar ook zo klein als een speldenkopje. Met het blote oog zoeken naar schade, bijvoorbeeld vanaf een hoogwerker, kost veel tijd. Met één inspectie zijn vier man zes tot acht uur bezig.”

Een vliegtuig op de grond levert geen geld op. KLM zoekt dan ook continu naar manieren om het onderhoud efficiënter in te richten. “Samen met Mainblades hebben we een automatisch dronesysteem ontwikkeld dat voor elk vliegtuigtype werkt.” De onweersinspecties zijn de eerste concrete toepassing. “De drone vliegt autonoom langs het vliegtuig, maakt foto’s en toont ze op een iPad. Vervolgens zoekt een AI-systeem naar mogelijke schade. Daarmee brengen we de inspectietijd terug naar een tot twee uur.”

Jury prijst bundeling van technologieën

De jury van de Dutch Applied AI Award is enthousiast over de toepassing. “De samenwerkende partners hebben een werkend systeem gemaakt dat drie technologieën samenbrengt: communicatie, geautomatiseerde dataverzameling met drones en beeldherkenning van in dit geval haarscheurtjes in vliegtuigwanden”, licht juryvoorzitter Nanda Piersma toe. Zij is de wetenschappelijk directeur van het Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence van de Hogeschool van Amsterdam, naast podcast De Dataloog en Computable een van de initiatiefnemers van de award. “Wereldwijd is dit nog niet eerder zo toegepast. De partijen hebben al een mooi resultaat behaald door de inspectietijd van een vliegtuig terug te brengen naar twee uur. Een goed voorbeeld van resultaatduiding. Daarnaast hebben ze gedurende het proces nagedacht over hoe AI in te zetten op een verantwoorde manier, en welke rol deze technologie heeft. De inzet van AI: niet omdat het kan; het is echt nodig.”

Het is de vierde keer dat de Dutch Applied AI Award werd uitgereikt. Dit jaar in de jury:

• Nanda Piersma (Hogeschool van Amsterdam)
  • Jurjen Helmus (Hogeschool van Amsterdam)
  • Omar Niamut (Hogeschool van Amsterdam & TNO)
  • Maaike Harbers (Hogeschool Rotterdam)
  • Jann de Waal (Topsector Creatieve Industrie)