Alumni

Udo de Jong is 3e stuurman @ Spliethoff Group

Testimonial

Mijn naam is Udo de Jong en ik ben afgestudeerd in 2020 als stuurman.

Ik ben blij dat ik geregeld nog contact heb met bepaalde studiegenoten die ook varen en een enkeling die op de wal werkt.

Udo de Jong - Alumnus 2020, afstudeerrichting Stuurman

Hoe heb je je huidige baan gekregen?

De huidige baan die ik nu heb bij de Spliethoff Group (derde stuurman) heb ik te danken aan mijn twee stages die ik beide bij Spliethoff heb gelopen. Gedurende die stage tijd heb ik veel geleerd van de praktijk van het varen en de mate van verantwoordelijkheid die je toegewezen krijgt als stagiair.

Wat zijn je dagelijkse bezigheden voor je werk?

Op zee zijn de werkdagen zeer variërend qua werk. Je bent als derde stuurman bijvoorbeeld ook veiligheidsofficier. Overdag ben ik meestal met onderhoud of mijn veiligheidsrondes bezig. Die veiligheidsrondes lopen uiteen van het controleren van reddingsboten en vlotten tot aan het controleren van het brandmeldsysteem en sprinkler installaties. Ook moet je bij bepaalde ladingen meermaals per dag een ronde maken voor de staat van de lading om te kijken of het nog goed gezekerd staat. ’s Avonds en in de weekenden ben ik dan meestal op de (navigatie)brug te vinden om daar mijn wacht te draaien en het schip te navigeren richting haar volgende bestemming.

In de haven ben je voornamelijk bezig met de ladingsbehandeling, je assisteert waar nodig en kijkt of stuwadoors doen wat ze moeten doen en daarbij onze veiligheidsvoorwaarden in acht nemen. Je bent dan meer aan het monitoren en managen. Soms komt het voor dat er bijvoorbeeld wat met de scheepskranen wat geladen of gelost moeten worden, dan kan je soms zelf de kraan bedienen of stuur je de kraanmachinist aan door middel van aanwijzingen.

Wat vindt je het leukste aan je baan?

De variatie in je dagelijkse werkzaamheden, op zee kan je dit zelf bepalen of doe je dit in overleg met je meerdere. Ook is elke rotatie die ik vaar anders. Meestal kom je op een ander schip binnen de vloot terecht en hierop tref je weer andere collega’s aan waar je soms nog niet eerder mee samen gewerkt hebt. Werkelijk, voor mij als stuurman maakt de lading en de variatie met reisbestemmingen het varen het leukst. Je ziet wat van andere landen, elk land heeft zijn eigen unieke werkwijze en je bent soms nog in de gelegenheid om wat van de cultuur daar mee te krijgen.

Waar zie je jezelf in 5 jaar?

Grote kans dat ik over 5 jaar nog aan het varen ben maar dan wel in een hogere rang, wat weer nieuwe uitdagingen met zich mee brengt.

Welk deel van je opleiding gebruik je nog steeds vaak in je dagelijkse werk?

Alles wat betreft basis kennis navigatie en bepaalde zaken die aan de orde zijn gekomen tijdens lessen belading en scheepskennis gebruik je als stuurman zeer regelmatig. Zeker tijdens kustnavigatie gebruik je nog steeds de basis kennis van alle kaartsymbolen die nu in de elektronische kaart staan afgebeeld. Bij het varen in drukkere gebieden pas je ook weer de kennis toe van de lessen ‘Bepaling ter voorkoming van aanvaring’, zowel de theorie en praktijk van de lessen bereid je goed voor op het nemen van bepaalde beslissingen die je neemt terwijl je moet uitwijken voor een ander schip.

Ben je op enige manier nog verbonden aan de zeevaartschool of je studiegenoten?

Ik ben nog zeker verbonden met de zeevaartschool, namelijk als lid van de alumni tak van de studievereniging. Helaas kan je als je vaart niet altijd aanwezig zijn bij elk evenement maar dat maakt het er niet minder op. Ik ben blij dat ik geregeld nog contact heb met bepaalde studiegenoten die ook varen en een enkeling die op de wal werkt. Ook onderhoud ik nog contact met mijn mede stagiaires van andere zeevaartscholen waarmee ik stage heb gevaren en spreek ik die geregeld nog wel eens.