Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie
mw. J.J.J. Sonneveld (Jolanda) MSc.
Senior onderzoeker/ Docent / PromovendusJolanda Sonneveld (1983) studeerde Culturele en Maatschappelijke Vorming aan de Haagse Hogeschool en Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Voor haar masteropleiding Sociale vraagstukken, beleid en interventies heeft ze kwalitatief onderzoek gedaan naar vraaggerichtheid en professionalisering binnen het welzijnswerk. Na haar studie heeft ze drie jaar praktijkervaring opgedaan binnen een lokale welzijnsorganisatie. Sinds 2008 is zij werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als onderzoeker bij het lectoraat Youth Spot en als docent bij de minor Jongerenwerk in de grote stad. Ze verricht in samenwerking met jongerenwerkorganisaties praktijkgericht onderzoek naar het effect van multimethodisch handelen van jongerenwerkers op de ontwikkeling van jongeren. In het kader van dit onderzoek is ze ook als promovendus verbonden aan de Academische Werkplaats Sociaal Werk van Tranzo Tilburg University.
-
Professional youth work as a preventive service: toward an integrated conceptual framework
Sonneveld, J. J. J., Metz, J. W., Schalk, R., & van Regenmortel, T. (2020). Professional youth work as a preventive service: toward an integrated conceptual framework. Manuscript submitted for publication.
-
The contribution of professional youth work to the development of socially vulnerable youngsters: A multiple case study
Sonneveld, J., Rijnders, J., Metz, J., Van Regenmortel, T., & Schalk, R. (2020). The contribution of professional youth work to the development of socially vulnerable youngsters: A multiple case study. Children and Youth Services Review, 118, [105476]. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105476
-
Hoe jongerenwerkers werken aan preventie
Metz, J., Sonneveld, J., & Rijnders, J. (2020). Hoe jongerenwerkers werken aan preventie: 22 keer 1 jaar jongerenwerk in praktijk. SWP.
-
The contribution of professional youth work to the personal development and social participation of socially vulnerable youngsters: a Dutch longitudinal cohort study
Sonneveld, J. J. J., Metz, J. W., Manders, W. A., Schalk, R., & Van Regenmortel, T. (2020). The contribution of professional youth work to the personal development and social participation of socially vulnerable youngsters: a Dutch longitudinal cohort study. Manuscript submitted for publication.
-
De Doelgroep van het Jongerenwerk in Cijfers
Sonneveld, J., & Metz, J. (2019). De Doelgroep van het Jongerenwerk in Cijfers: Wie maken gebruik van jongerenwerk en op welke manier? Hogeschool van Amsterdam.
-
De preventieve kracht van het jongerenwerk.
Sonneveld, J., Metz, J., & Manders, W. (2019). De preventieve kracht van het jongerenwerk. bijdrage aan de transformatiedoelen van de Jeugdwet. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Youth work and prevention
Sonneveld, J., & Metz, J. (2018). Youth work and prevention: a conceptual framework. In 8th European Conference for social work research: Book of abstracts (pp. 37-38). University of Edinburgh.
-
Methodiekbeschrijving Youth Organizing
Awad, S., Manders, W., Metz, J., Todorovic, D., & Sonneveld, J. (2018). Methodiekbeschrijving Youth Organizing. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodisch werken in het jongerenwerk
Metz, J., & Sonneveld, J. (2018). Methodisch werken in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Youth work and prevention: a conceptual framework in the Netherlands
Metz, J., & Sonneveld, J. (2018). Youth work and prevention: a conceptual framework in the Netherlands. 20. Abstract from Transformative Youth Work International Conference, Plymouth, United Kingdom. https://www.marjon.ac.uk/media/2018-website-images-gdpr/research/20-08-18-final-for-print002204-TYW-Conference-2018---A4-Programme-INNER.pdf
-
Methodiekbeschrijving groepswerk in het jongerenwerk
Todorović, D., Manders, W., Sonneveld, J., & Metz, J. (2017). Methodiekbeschrijving groepswerk in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Youth organizing
Awad, S., Metz, J., Koops, K., & Sonneveld, J. (2017). Youth organizing: onderzoek naar Youth Organizing als specifieke methodiek van grootstedelijk jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; No. 4). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Literatuuronderzoek peer-to-peer in het jongerenwerk
Manders, W., Metz, J., & Sonneveld, J. (2017). Literatuuronderzoek peer-to-peer in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Groepswerk
Rumping, S., Metz, J., Awad, S., Nijland, E., Manders, W., Todorović, D., Sonneveld, J., & Schaap, R. (2017). Groepswerk: onderzoek naar Groepswerk als generieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; Vol. 5). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Informatie & Advies
Schaap, R., Todorović, D., Awad, S., Manders, W., Sonneveld, J., & Metz, J. (2017). Informatie & Advies: Onderzoek naar Informatie & Advies als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; Vol. 6). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodisch werken met groepen
Sonneveld, J., & Penninx, K. (2017). Methodisch werken met groepen. In M. Spierts, A. Sprinkhuizen, M. Scholte, M. Hoijtink, E. de Jonge, & L. van Doorn (Eds.), De brede basis van het sociaal werk: grondslagen, methoden en praktijken (pp. 181-193). Coutinho.
-
Resultaten en effecten van Informatie & Advies als methodische activiteit van het jongerenwerk
Metz, J., Awad, S., & Sonneveld, J. (2016). Resultaten en effecten van Informatie & Advies als methodische activiteit van het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren
Abdallah, S., Kooijmans, M., & Sonneveld, J. (2016). Talentgericht werken met kwetsbare jongeren: ontwikkelwerk, erkenningswerk, verbindingswerk. Coutinho.
-
Youth Organizing als nieuwe werkwijze van het jongerenwerk
Metz, J., Sonneveld, J., & Awad, S. (2016). Youth Organizing als nieuwe werkwijze van het jongerenwerk. Journal of Social Intervention, 25(4), 76-84. https://doi.org/10.18352/jsi.505
-
Methodiekbeschrijving Individuele Begeleiding
Koops, K., Metz, J., & Sonneveld, J. (2015). Methodiekbeschrijving Individuele Begeleiding. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Groepswerk met jongeren in de wijk
Sonneveld, J., & Metz, J. (2015). Groepswerk met jongeren in de wijk. SWP. http://www.swpbook.com/1824#.VciaRPmUdVZ
-
'Want Zij Gelooft In Mij'
Koops, K., Metz, J., & Sonneveld, J. (2014). 'Want Zij Gelooft In Mij': Onderzoeksrapport Individuele Begeleiding In Het Jongerenwerk. Portfolio Jongerenwerk Aflevering 3. Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Youth Spot, jongerenwerk in de grote stad . https://www.hva.nl/akmi/gedeelde-content/publicaties/publicaties-algemeen/want-zij-gelooft-in-mij.html
-
"Want zij gelooft in mij"
Metz, J., Sonneveld, J., & Koops, K. (2014). "Want zij gelooft in mij": onderzoeksrapport individuele begeleiding in het jongerenwerk. (Portfolio jongerenwerk; No. 3). Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Methodiekbeschrijving Ambulant Jongerenwerk
Sonneveld, J., Metz, J., & Koops, K. (2013). Methodiekbeschrijving Ambulant Jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Maatschappij en Recht. http://www.profi-leren.nl/images/documenten/DC%20themas/DC%20Thema%20Welzijnswerker%20nieuwe%20stijl%20150114.pdf
-
‘Wij zijn de brug naar zelf aan de slag gaan’
Koops, K., Metz, J., & Sonneveld, J. (2013). ‘Wij zijn de brug naar zelf aan de slag gaan’: onderzoeksrapport Ambulant Jongerenwerk in de grote stad. (Portfolio Jongerenwerk; Vol. 2). Hogeschool van Amsterdam.
-
Methodiekbeschrijving 'De Inloop'
Sonneveld, J., & Metz, J. (2012). Methodiekbeschrijving 'De Inloop': Product van Portfolio Jongerenwerk: aflevering 1 De Inloop . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot. https://www.hva.nl/akmi/gedeelde-content/publicaties/publicaties-algemeen/methodiekbeschrijving-de-inloop.html
-
De Inloop als ingang
Sonneveld, J., & Metz, J. (2012). De Inloop als ingang: Onderzoeksrapport over de werking en resultaten van De Inloop als werkwijze binnen het grootstedelijk jongerenwerk. ONBEKEND. http://kennisbank.hva.nl/document/481612
-
Het mooie is dat je er niet alleen voor staat
Sonneveld, J., & Metz, J. (2012). Het mooie is dat je er niet alleen voor staat: Individuele begeleiding van jongeren. SWP. http://www.swpbook.com/1671#.VGpjMflT7w5
-
Amsterdam werkt aan professionalisering jongerenwerk
Sonneveld, J. (2011). Amsterdam werkt aan professionalisering jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Maatschappij en Recht.
-
Onbenutte kansen.
Sonneveld, J. J. J. (2011). Onbenutte kansen. Mogelijkheden voor samenwerking tussen vo-scholen en het jongerenwerk. . Pedagogiek in Praktijk, 17(59), 23-25.
-
Goed jongerenwerk vergt goed gesprek
Abdallah, S., de Boer, N., Sinke, E., Sonneveld, J., & Spierts, M. (2010). Goed jongerenwerk vergt goed gesprek. Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling.
-
De Inloop op waarde geschat
Sonneveld, J., & Metz, J. (2010). De Inloop op waarde geschat: Literatuuronderzoek naar De Inloop binnen het professionele jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam. http://kennisbank.hva.nl/document/494365
-
Praten tegen homovijandigheid helpt
Sonneveld, J. (2010). Praten tegen homovijandigheid helpt: hoe jongerenwerkers weerstanden overwinnen. Tijdschrift voor sociale vraagstukken, 2010(4), 8-10.
-
Jongerenwerk en homoseksualiteit
de Boer, N., Sonneveld, J., Abdallah, S., Heshmat Manesh, S., & Bos, A. (2009). Jongerenwerk en homoseksualiteit: methodiekbeschrijving Dialoogproject. Hogeschool van Amsterdam, Domein Maatschappij en Recht.
- Versterken van Methodisch werken in het jongerenwerk
- Kracht van Jongeren(werk)
- Ontwikkeling en toetsing van de methodiek Meidenwerk
- Informatie & Adviesfunctie van het Jongerenwerk
- Groepswerk in het jongerenwerk
- Youth Organizing
- Individuele Begeleiding
- TALENTONTWIKKELING BIJ RISICOJONGEREN (RAAK-PRO)
- Bespreekbaar maken van homoseksualiteit (in het jongerenwerk)
- Ambulant Jongerenwerk